Amazon to największy sklep
internetowy, który może posłużyć jako przykład na którym może wzorować się
każdy prowadzący swój biznes w sieci.
Rok założenia
firmy: 1994
Założyciel:
Jeff Bezos
Branża:
e-commerce
Amazon.com jest to amerykańska firma działająca w branży sprzedaży internetowej o zasięgu światowym.
Jest to
również firma, która właściwie zapoczątkowała zjawisko e-handlu i dziś jest
bezsprzecznie największym sprzedawcą detalicznym w sieci. Amazon posiada osobne witryny
między innymi w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech,
Hiszpanii, Japonii i Chinach. W roku 2010
sklep internetowy Amazon wygenerował
przychód
rzędu 34,2 mld USD. Amazona założył w
1994 roku Jeff Bezos, wówczas 30-letni analityk finansowy.
Historia Amazona jest bardzo podobna
do początków największych firm działających dziś w branży internetowej-
zaczynała praktycznie od zera.
Pomysłodawca Jeff Bezos jest
absolwentem Uniwersytetu Princeton, gdzie ukończył nauki komputerowe i
inżynierię elektroniczną.
Po
rezygnacji z prestiżowego stanowiska wiceprezesa w znanym funduszu
inwestycyjnym D.E. Shaw & Co.(w latach 2006-2008 kierował nim Lawrence
Summers – sekretarz skarbu USA w latach 1999-2001), Bezos postanowił wraz z
żoną przenieść się do Seattle. Jego wiedza o technologiach informatycznych i znajomość tajników sprzedaży była bardzo
niewielka. Co więc skłoniło go do tego, aby za pośrednictwem sieci sprzedawać
książki?
Dostępne
informacje, które jako analityk doskonale wykorzystał. [2]
Na początku lat 90 liczba
internautów rosła w tempie ponad 100 % rocznie. Bezos dostrzegł tutaj ogromny
potencjał nowego medium i stwierdził, że jest to świetne miejsce do prowadzenia
biznesu. Oczywiście trzeba podkreślić, że na rynku nie miał praktycznie żadnej
konkurencji. W obecnych czasach sprzedaż w Internecie jest czymś normalnym i
powszechnym, a dla wielu firm czymś po prostu niezbędnym w normalnym
funkcjonowaniu.
Jednak 20
lat temu rezygnacja z tradycyjnego źródła dystrybucji była wielkim odkryciem.
Bezos
postawił na książki ponieważ ich wielka liczba na światowym rynku pozwalała
stworzyć szeroką ofertę.
Bezos przeniósł się do Seattle
ponieważ mógł tam znaleźć wielu zdolnych informatyków, niezbędnych do powstania
firmy działającej w sieci. Oprócz tego blisko mieściła się jedna z największych
hurtowni książek Rosenburg. Dodatkowo amerykańskie prawo podatkowe
dla sprzedawców online mówi o tym, że spółka musi odprowadzać podatek od
sprzedaży w stanie, w którym jest
zarejestrowana, logiczny był więc wybór jak najmniejszego stanu ze względu na najkorzystniejsze opodatkowanie.
Bezos podobnie jak Larry Page i Brin z Google rozkręcał
biznes w garażu swojego domu na przedmieściach Seattle.
Początkowo zainwestował w pomysł 10 tys. USD z prywatnych środków.[3]
Dodatkowe fundusze
(około 11 mln $) pozyskał wykorzystując kontakty ze swojej starej pracy w
nowojorskim banku. Fundusze te pozwoliły jemu na zbudowanie sprawnie
działającego serwisu według początkowego zamysłu
wraz z silnikiem
pozwalającym na bezpieczne transakcje za pośrednictwem internetu.
Start strony miał
miejsce 16 lipca 1995 r. mając w ofercie tylko książki.
Początkowo nazwa sklepu brzmiała Cadabra.com,
lecz postanowiono to zmienić ze względu na skojarzenie ze słowem cadaver” (ang.
nieboszczyk).
Pomysłodawca podjął więc decyzję o zmianie nazwy na używaną
do dziś – Amazon.com.
Zamówienia spływały
już od pierwszych dni, lecz Bezos nadal chciał rozwijać firmę. A do tego
niezbędne były dalsze inwestycje. Nadal z garstką pracowników pakował książki na
kolanach w garażu, co wymagało coraz większej pracy ponieważ liczba zamówień
rosła wręcz lawinowo. Wiąże się to z ciekawą historią. Otóż Bezos wpadł na
pomysł w tym czasie na zakup ochraniaczy na kolana dla pracowników, którzy
zajmowali się pakowaniem. Wydatek na stoły mógłby się przecież liczyć z
większym wydatkiem, a stoły zajmowałyby znaczą powierzchnię.
Bezos dokonywał także, znacznie poważniejszych i racjonalnych
inwestycji tj. chociażby sprzęt elektroniczny, który pozwalał na sprawne
działanie sklepu. Inwestował też w dodatki uławiające obsługę samego serwisu.
Po kilku miesiącach
miesiącach od otwarcia sklepu internetowego coraz liczniej zaczęły napływać
wiadomości od klientów domagających się rozszerzenia asortymentu o nowe
produkty tj. muzyka, filmy, elektronika.
Bezos taka jak Bill
Gates korzystał z porad swoich klientów.
Aby zwiększyć swoją
ofertę były potrzebne dodatkowe fundusze w tym celu Amazon w 1997 roku został
wprowadzony na pozagiełdowy rynek akcji NASDAQ.
Rok później oferta
sklepu została powiększona o filmy DVD i muzykę. W roku 1999 do oferty sklepu
dołączyła elektronika, gry, zabawki, oprogramowanie, gry video i artykuły dodomu.
Gwałtowny rozwój załamał się w 2000
roku gdzie nadmuchana do monstrualnych rozmiarów
spekulacyjna bańka w
końcu pękła, dając początek załamaniu na rynku internetowym. W tym czasie
przestało istnieć wiele tzw. dot-comów (spółek internetowych), a akcje gigantów
rynkowych taniały z zawrotną prędkością. Sam Amazon musiał zwolnić około 1300
pracowników. Odbiło się to również na wynikach finansowych. Co miało z kolei
przełożenie na wycenie akcji na giełdzie.
Jeff Bezos nadal
wierzył w swój biznes. W tym czasie wpadł on na rewelacyjny pomysł
postanowił swoją świetnie zorganizowaną
infrastrukturę składowo-logistyczną
udostępnić innym firmom. To był genialny pomysł. Od tamtego czasu inne znaczące
firmy mogły wystawić swoją ofertę w witrynie Amazon.com. Bezos udostępnił im za
niewielką opłatą również składy i zaplecze logistyczne. Obecnie szacuję się, że
z serwisu korzystają 2 miliony przedsiębiorstw, których udział w sprzedaży
wynosi 30%.[4]
Twórca Amazona wierzył, że zyski
firma osiągnie po 4-5 latach od założenia strony. Wynikało to z faktu, że
inwestycja w Amazon była wielce kosztowna, a ludzie nie byli przyzwyczajeni do
zakupów tego typu. Bezos się nie pomylił pierwsze zyski były znikome zwracając
uwagę, że w początkowych latach przychód Amazona był rzędu miliarda dolarów.
Czynników, które składają się na sukces Amazona jest naprawdę wiele. Już od samego początku
Bezos wiedział, że potrzeba czegoś więcej niż sklepu z książkami, aby zachować
przy sobie klientów i się rozwijać.
Na dobre postrzeganie
firmy przez klientów Amazon zasłużył sobie wprowadzając opcję zamieszczenia
przez użytkowników recenzji książki. Od tego czasu Amazon nie był zwykłą
księgarnią internetową, witryna ta łączyła społeczność wielbicieli książek.
Witryna strony Amazon udostępnia
użytkownikom sporo udogodnień ułatwiających nawigację po witrynie oraz proste
dokonywanie zakupów. Amazon szczyci się bardzo wysokim wskaźnikiem użytkowania(
prostotą obsługi).
Na stronie sklepu nie
ma niepotrzebnych zakładek, cały proces
dokonywania zakupów jest znacznie uproszczony. Nie ma problemów z ładowaniem
strony, łatwo można wyszukać poszukiwany produkt. Klient po wybraniu produktów
jest automatycznie przeniesiony na stronę płatności.
Można uznać, że każdy
liczący się w branży e-commerce stosuję takie rozwiązania, jednak pionerem jest
właśnie Amazon.
W spółce Amazon około jedna trzecia
pracowników odpowiada za innowacyjność i całokształt marketingu-miks.
Pracownicy odpowiadają za każdy element, który jest związany z klientem – od
tworzenia precyzyjnych, unikalnych opisów
produktów po programy
lojalnościowe. Amazon ciągle dąży do doskonałości, aby osiągnąć wartość dodaną,
a więc rozbudowujei różnicuje usługi informacyjne zorientowane na klienta,
innymi słowy umożliwiając personalizację serwisu. Amazon jest prekursorem wielu
przydatnych funkcji, znanych dzisiaj z większości sklepów internetowych.
Amazon zapoczątkował
m.in proponowanie listy przydatnych dodatków lub akcesoriów( np. do drukarki –
tusz), a także produktów substytucyjnych, podobnych, informacjach o produktach
zakupionych przez innych użytkowników, którzy interesowali się tymi samymi lub
podobnymi produktami, w końcu zapisywanie historii zakupów lub produktów, które
klient przeglądał w przeszłości.[5]
Jeff Bezos to człowiek z wizją, który potrafi się posługiwać świetnymi
metaforami- „personalizacja jest jak powrót do czasów, kiedy w małych
miasteczkach działały małe sklepiki. Ich sprzedawcy dobrze nas znali i mogli
dopasować produkt do naszych potrzeb.
Odpowiedni produkt może wzbogacić nasze życie, zły działa na naszą niekorzyść.
Przed erą masowej
komercjalizacji wszystko było spersonalizowane. Celem tych zabiegów jest
utworzenie
masowego rynku w
połączeniu z personalizacją na wzór tej sprzed 100 lat.”
Bardzo dochodowym
przedsięwzięciem było stworzenie programu afilacyjnego w Amazonie.
Program nadal działa
polega on na przesyłania znajomym linka do danego produktu, którym mógłby być
zainteresowany. Jeśli znajomy zakupi towar, osoba która go poleciła otrzyma
procent sumy zakupu. Obecnie z takiego rozwiązania korzysta ponad 150 tys.
stron w Internecie.
Ciągłe udoskonalanie wydajności strony jest priorytetem osób
zajmujących się marketingiem. Marketingowcy Amazona jako pierwsi wykorzystywali
w swoich analizach badania polegające na śledzeniu gałek ocznych internatów.
Amazon zawsze wychodził naprzeciw
klientom. Jednym z celów jaki firma sobie postawiła jest wysyłka towaru w dniu
zamówienia ( w Amazonie jest to 95%). Sprawny i nowoczesny system logistyczny
pozwala na maksymalne zwiększenie swojej przepustowości.
Dzięki właśnie takim
rzeczą, jak mówi Dan Geiman, analityk z McAdamsWright
Ragen w Seattle, a
także przez systematyczne obniżanie cen dostawy i samych produktów, Amazon
wypracował sobie całą masę wiernych klientów. Amazon po dziś dzień mocno
inwestuje w obszar B+R. Specjaliści
Amazona
cały czas starają się
opracować nowe udogodnienia, aby jeszcze bardziej przyspieszyć i ułatwić proces
kupowania przez klientów. Amazon cały czas zwiększa budżet na promocję i
reklamę oraz bodowanie swojej marki w świadomości klientów. Bezos twierdzi, że
marka dla firmy jest tym samym czym reputacja dla osoby.
Amazon mocno stawia na innowacyjność
jesienią 2007 roku wypuścił na rynek produkt wręcz rewolucyjny. Było to
przenośne urządzenie służące do czytania elektronicznych wersji książek i gazet
o nazwie Kindle. Opatentowana technologia E-Ink, sprawia, że strony na
wyświetlaczu wyglądają prawie jak prawdziwy papier, oczy nie męczą się tak jak
to ma miejsce przy korzystaniu z komputerów ze wyświetlaczem LCD.
Na początku września
2011 roku na rynek weszła 4 generacja tego urządzenia, która może pomieścić
3500 tys. książek.
Obecnie Amazon sprzedaję dużo więcej
książek w wersji elektronicznej, niż tradycyjnej papierowej, a zyski jakie
generuję Kindle, który sprzedaję się nakładem
ponad 17 mln sztuk w roku 2011 stanowi ogromną siłę napędową amerykańskiej
firmy.
Amazon posiada bardzo
korzystne ceny książek, które rzadko przekraczają 10 dolarów. Z tak niskimi
cenami walczyły wydawnictwa przez co doszło do napięć na linii sklep – wydawca.
Jednak Bezos wybrnął z sytuacji i niepokorne wydawnictwa zostały usunięte z
oferty sklepu.
Po dłuższych
negocjacjach obie strony doszły do porozumienia i wydawcy mogli określać ich
własne ceny w miarę rozsądku. W chwili obecnej wielkość marży Amazona wynosi 30
% na książkach.
W ciągu 20 lat dzięki uporowi i systematycznym poprawką Amazon z małej
firmy znajdującej się w garażu został największym i najbardziej rozpoznawalnym
sklepem internetowym na świecie. Na początku sprzedawał tylko książki, dzisiaj
jest to dosłownie wszystko. Asortyment z każdym dniem jest coraz większy.
Jak wielki jest to sklep najlepiej świadczy ilość zamówień w okresie
świąt w roku 2009 były to aż średnio 72,9 zakupów w ciągu 1 sekundy!
Sam Bezos twierdzi, że najciekawsze jeszcze jest
przed Amazonem. Patrząc na jego dotychczasowe osiągnięcia można uważać, że się
nie myli.
[2]
E-biznes – innowacje w usługach.Teoria, praktyka,
przykłady. Mikołaj Olszański i Krzysztof Piech, PARP, Warszawa 2012 r., Roz.
3.3 Amazon jako przykład pierwszego wielkiego sklepu internetowego, Łukasz
Cholewa str. 145
[3]
Jednym kliknięciem. Historia
Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com,2011, Richard Brandt, Roz 6 Jak
stworzyć lepszą wersję księgarni, str. 65
[5]
Jednym kliknięciem. Historia
Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com,2011, Richard Brandt, Roz. 6 Jak
stworzyć lepszą wersję księgarni, str. 75
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńNa sukces takiego sklepu wpływ ma wiele czynników. Oprócz jakości towaru i cen liczy się podejście do klientów, rzetelność obsługi. Pakowanie towaru? Z pomocą mocnych taśm, na https://tcmservice.pl/produkty-kategoria/tasmy-pakowe/ można takie zamawiać. Są odporne na zrywanie, wytrzymałe a do tego w rozsądnej cenie.
OdpowiedzUsuń