W
dzisiejszych czasach w warunkach szybko zmieniającej się sytuacji ekonomicznej
na świecie przedsiębiorstwa zmuszone są
do poszukiwania nowych strategii pomagających przetrwać kryzys. Duża ilość przedsiębiorstw dobrze zarządza ryzykiem w
warunkach niepewności, decydując się na
działania łagodzące skutki globalnego
kryzysu gospodarczego, a nawet wykorzystuje czas spowolnienia gospodarczego do
osiągnięcia wzrostu udziału w rynku.[1] Kryzys nie wpłynął
znacząco na branże e-commerce wynika to z kilku faktów. Jednym z nich jest
możliwość szybkiego działania, które umożliwia redukcję kosztów, a także
korzystanie przez przedsiębiorców
sprzedających w sieci z zalet modelów logistycznych takich jak Just In Time i
dropshipping.
Przedsiębiorca zamierzający
sprzedawać w sieci towary, produkty już na samym początku powinien wybrać
odpowiedni model logistyczny dla swojej działalności. Podejmując taką decyzję
musi uwzględnić szereg czynników takich jak: możliwości finansowe, lokalowe,
technologiczne, posiadaną przez siebie wiedzę i możliwości dostawców.
Własny
magazyn
Najczęściej
stosowanym modelem logistycznym, pochodzącym od sklepów tradycyjnych jest
własny magazyn. Sprzedajemy towary w sieci zakupione wcześniej u dostawców. Ten
rodzaj sprzedaży ma wiele zalet możemy szybko zrealizować zamówienie co sprzyja
większej konwersji oraz klienci są bardziej zadowoleni. W tym modelu mamy z
głowy problemy związane z realizacją zlecenia, a także terminowością dostawy.
Minusem korzystania z tego modelu jest zamrożenie sporej ilości gotówki w
towarze. Produkt może stracić ważność, może wyjść z mody(odzież), być
przestarzały ( elektronika). W czasie kryzysu w warunkach słabnącej sprzedaży
posiadanie dużej ilości gotówki w towarze może przyczynić się do pogorszenia
sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Wybierając ten model logistyczny dobrze
jest posiadać wiedzę o produktach, które się sprzedaję co pozwala zmniejszyć
ryzyko pozostania z towarem. Niezbędna jest też powierzchnia magazynowa w
której będziemy składować nasz towar. Dodatkowe koszty to monitoring,
ubezpieczenie i ochrona.
Just
In Time
Bardzo
lubianym modelem przez przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą w sieci jest
just in time. Rozwiązanie te polega
na wystawieniu na aukcjach, stronach sklepów internetowych oferty naszych
dostawców z określonym terminem dostawy. Koncepcja Just In Time czyli
„dokładnie na czas” to technika zarządzania, której celem jest założenie, iż
każde działanie w systemie powinno zachodzić wtedy, gdy zrodzi się na nie
potrzeba, działanie nie powinno odbywać się ani za wcześniej ani za późno.[2]
Sprzedaż możemy prowadzić tutaj przy
praktycznie pustym magazynie. Towar zamawiamy u dostawcy wtedy, gdy mamy
zamówienie od klienta. Wielką i nieocenioną zaletą takiego rozwiązania jest
niski próg wejścia jak i szybka
możliwość wyjścia z biznesu bez większych strat. Nie musimy wynajmować
powierzchni magazynowej, płacić za monitoring, ubezpieczenie i ochronę. Ten model posiada także sporo wad i nie
sprawdzi się w każdym biznesie. Konieczna jest stała aktualizacja produktów
Najlepiej jak jest możliwość zintegrowania oprogramowania sklepu z
oprogramowanie dostawcy najlepiej poprzez plik xml, csv, raczej odpada tutaj
ręczna kontrola. W tym systemie jednak wiele razy zdarza się, że produkty,
które mamy umieszczone w sklepie internetowym nie są dostępne u dostawcy. Co
niejednokrotnie budzi irytację klientów. Zdarzają się też duże opóźnienia w
dostawie produktów. Wszystko to źle wpływa na nasz wizerunek. A wizerunek firmy
to jak reputacja człowieka[3] trudno go zdobyć
łatwo stracić. Model ten sprawdza się najlepiej jak nasz dostawca znajduję się
blisko nas.
Dropshipping
Ciekawym
modelem logistycznym, który pozwala na zmniejszenie kosztów logistycznych w
przedsiębiorstwie sprzedającym w sieci jest dropshipping. Jest to model coraz
częściej stosowany przez przedsiębiorców zaczynających swoją przygodę z
e-handlem. Właściwie ten model jest podobny do JiT, różni się jednym dostawca
wysyła bezpośrednio towar do naszego klienta. Zaletą i jednocześnie przewaga
nad JiT jest to, że klient dostaję towar szybciej. Wady tego modelu to
skomplikowany model rozliczeń, duża możliwość pomyłek. Niestety wielu dostawców
na polskim rynku nie realizuję usług dropshippingu. A liczba przedsiębiorstw
świadczących usługi dropshippingu działających profesjonalnie i w zgodzie z
naszym interesem (pakowanie naszą taśmą firmową, dodanie naszych ulotek, kart
stałego klienta, kodów rabatowych itp.) jest niewiele.
Extended Shopping
Bardzo
interesującym modelem jest Extended Shopping. W tym modelu sklep jest
całkowicie obsługiwany przez dostawcę tej usługi równocześnie pod względem
magazynowym jak i rozliczeń z klientem. W tym przypadku zadaniem właściciela
jest pozyskiwanie ruchu do sklepu pozostałą resztą zajmuję się dostawca. Zalety
takiej działalności są takie jak przy dropshippingu, a także brak zajmowanie
się stricte działalnością sklepu. Wady to trudności z pozyskaniem i
utrzymaniem klienta ( brak możliwości wpływu na obsługę klienta, ceny), a także
wynagrodzenie – najczęstszej jest to umówiony procent od sprzedaży. Ten model
polecany jest osobą, które posiadają witryny o dużym ruchu, którzy nie mają
czasu bądź możliwości, albo po prostu chęci zajmowania się procesem sprzedaży.
Natomiast są zainteresowani w ramach własnej strony internetowej uruchomić
dział sprzedaży, który generować może dla nich dodatkowy zysk. Najczęstsze
przykłady wykorzystania tego modelu to portale niezwiązane bezpośrednio ze
sprzedażą (np. portal zakupów grupowych Groupon), a także sklepy których
właścicielami są mali przedsiębiorcy łączący działalność z pracą na etacie. [4]
Brokering towarowy
Nie
jest to często spotykany model sprzedaży w polskich realiach e-commerce. Często
spotykany u pośredników firm kurierskich. Nasz dostawca nie posiada wszystkich
towarów, po naszym zamówieniu zamawia u swojego dostawcy ( często jest to
producent). Dzięki dużemu obrotowi zamówień ma duży rabat z którym może się z
nami podzielić. Zdecydowanie jest to największy plus takiego modelu ,
szczególnie polecany małym sklepom, który daję dodatkowo możliwość pokazania
szerokiego asortymentu. Wadą takiego modelu jest duża ilość pomyłek, długi
termin wysyłki i opóźnienia.
Fulfilment
Fulfilment
polega na outsourcingu procesów logistycznych przez zewnętrzną firmę.
Najczęsciej są to usługi magazynowania wraz z obsługą zamówień.[5]
Zamówienia trafiają do zewnętrznej firmy, która zajmuję się konfekcjonowaniem i
wysyłką paczek. Zaletą tych usług jest model rozliczeń.[6]
Najczęściej płacimy tutaj za wykonane operację ( przyjęcie produktu do
magazynu, magazynowanie, pakowanie i wysłanie paczki), często bez opłat
abonamentowych. Nie musimy mieć też pracowników – jest to usługa polecana
mniejszym sklepom internetowym, które działają w branżach sezonowych. Dla
większych przedsiębiorstw jest to model często nieopłacalny.
Który model wybrać? To zależy od
kliku elementów takich jak specyfika
naszego biznesu, nasze możliwości finansowe, a kończąc na znajomości branży.
Najrozsądniej skorzystać tutaj z kilku modelów zachowując określone proporcje.
Towary, które sprzedają się najlepiej warto trzymać w magazynie. Jeśli mamy
blisko dostawcę warto spróbować z Just In Time. Ogromną zaletą na początku
działalności, gdy nie posiadamy sporej wiedzy o produkcie warto skorzystać z
dropshippingu ( coraz częściej praktykowanego przez polskich przedsiębiorców
sprzedających w sieci). Warto pamiętać tutaj o jednym jeśli prowadzimy mały
sklep internetowy i mamy duży zapełniony magazyn to również mamy duży problem.
[1]
http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/85159-logistyczna-obsluga-klienta-jako-element-ksztaltowania-przewagi-konkurencyjnej-przedsiebiorstwa
[2]
Podręcznik spedytora, Gdynia2011,
Janusz Naider, Danuta Marciniak Naider, Roz. XX Podstawy
logistyki str. 608
[3]
Jeff Bezos twórca Amazon
[4]
Sklep internetowy od A do Z, Ekomercyjnie,
K. Bartnik Warszawa 2013, Rozdział 3 Modele logistyczne charakterystyczne dla
e-handlu str. 111
[5]http://mensis.pl/logistyka/fulfilment-czyli-kompleksowa-obsluga-logistyczna-sklepu-internetowego/
Logistyka i fulfilment logistyka dla sklepów internetowych. Magazynujemy, pakujemy oraz wysy?amy zamówienia bezpo?rednio do Twoich klientów.
OdpowiedzUsuńTrzeba mieć jakiś odpowiedni magazyn
OdpowiedzUsuńMagazynowanie paczek to najtrudniejsza sprawa w takim biznesie
OdpowiedzUsuńWedług mnie teraz e-handel dominuje nad stacjonarnym. Nic dziwnego - to duża wygoda, a sklepy internetowe są w stanie zaoferować nam znacznie większy wybór niż sklepy stacjonarne. Plusem e-sklepów jest też łatwość porównania ofert między sobą, co w sklepach stacjonarnych jest bardziej skomplikowane. Właśnie dlatego sama zastanawiam się nad otworzeniem sklepu internetowego. W tym celu chcę też skorzystać z oferty dostępnej na stronie: https://packfully.pl/oferta/fulfilment/#magazynowanie. W końcu odpowiednie magazynowanie produktów to też ważny element prowadzenia takiego sklepu, a ja się na tym nie znam.
OdpowiedzUsuńDla tych, którzy obecnie posiadają lub zamierzają otworzyć sklep internetowy, proponuję krótki przegląd niezawodnych taśm pakowych https://tcmservice.pl/ . Nie jest tajemnicą, że bezpieczne zaklejenie przesyłek na czas transportu jest niezbędne by towar nie uległ zniszczeniu
OdpowiedzUsuńNasza logistyka ecommerce to klucz do sukcesu Twojego sklepu online. Dołącz do nas i przekonaj się, jak łatwo można zadowolić klienta!
OdpowiedzUsuń