niedziela, 27 lipca 2014

Modele logistyczne w e-handlu

W dzisiejszych czasach w warunkach szybko zmieniającej się sytuacji ekonomicznej na świecie  przedsiębiorstwa zmuszone są do poszukiwania nowych strategii pomagających przetrwać kryzys. Duża ilość  przedsiębiorstw dobrze zarządza ryzykiem w warunkach niepewności,  decydując się na działania  łagodzące skutki globalnego kryzysu gospodarczego, a nawet wykorzystuje czas spowolnienia gospodarczego do osiągnięcia wzrostu udziału w rynku.[1] Kryzys nie wpłynął znacząco na branże e-commerce wynika to z kilku faktów. Jednym z nich jest możliwość szybkiego działania, które umożliwia redukcję kosztów, a także korzystanie przez  przedsiębiorców sprzedających w sieci z zalet modelów logistycznych takich jak Just In Time i dropshipping.
            Przedsiębiorca zamierzający sprzedawać w sieci towary, produkty już na samym początku powinien wybrać odpowiedni model logistyczny dla swojej działalności. Podejmując taką decyzję musi uwzględnić szereg czynników takich jak: możliwości finansowe, lokalowe, technologiczne, posiadaną przez siebie wiedzę i możliwości dostawców.
            Własny magazyn
Najczęściej stosowanym modelem logistycznym, pochodzącym od sklepów tradycyjnych jest własny magazyn. Sprzedajemy towary w sieci zakupione wcześniej u dostawców. Ten rodzaj sprzedaży ma wiele zalet możemy szybko zrealizować zamówienie co sprzyja większej konwersji oraz klienci są bardziej zadowoleni. W tym modelu mamy z głowy problemy związane z realizacją zlecenia, a także terminowością dostawy. Minusem korzystania z tego modelu jest zamrożenie sporej ilości gotówki w towarze. Produkt może stracić ważność, może wyjść z mody(odzież), być przestarzały ( elektronika). W czasie kryzysu w warunkach słabnącej sprzedaży posiadanie dużej ilości gotówki w towarze może przyczynić się do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Wybierając ten model logistyczny dobrze jest posiadać wiedzę o produktach, które się sprzedaję co pozwala zmniejszyć ryzyko pozostania z towarem. Niezbędna jest też powierzchnia magazynowa w której będziemy składować nasz towar. Dodatkowe koszty to monitoring, ubezpieczenie i ochrona.       
            Just In Time    
Bardzo lubianym modelem przez przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą w sieci jest just in time. Rozwiązanie te polega na wystawieniu na aukcjach, stronach sklepów internetowych oferty naszych dostawców z określonym terminem dostawy. Koncepcja Just In Time czyli „dokładnie na czas” to technika zarządzania, której celem jest założenie, iż każde działanie w systemie powinno zachodzić wtedy, gdy zrodzi się na nie potrzeba, działanie nie powinno odbywać się ani za wcześniej ani za późno.[2]

 Sprzedaż możemy prowadzić tutaj przy praktycznie pustym magazynie. Towar zamawiamy u dostawcy wtedy, gdy  mamy zamówienie od klienta. Wielką i nieocenioną zaletą takiego rozwiązania jest niski próg wejścia  jak i szybka możliwość wyjścia z biznesu bez większych strat. Nie musimy wynajmować powierzchni magazynowej, płacić za monitoring, ubezpieczenie i ochronę.  Ten model posiada także sporo wad i nie sprawdzi się w każdym biznesie. Konieczna jest stała aktualizacja produktów Najlepiej jak jest możliwość zintegrowania oprogramowania sklepu z oprogramowanie dostawcy najlepiej poprzez plik xml, csv, raczej odpada tutaj ręczna kontrola. W tym systemie jednak wiele razy zdarza się, że produkty, które mamy umieszczone w sklepie internetowym nie są dostępne u dostawcy. Co niejednokrotnie budzi irytację klientów. Zdarzają się też duże opóźnienia w dostawie produktów. Wszystko to źle wpływa na nasz wizerunek. A wizerunek firmy to jak reputacja człowieka[3] trudno go zdobyć łatwo stracić. Model ten sprawdza się najlepiej jak nasz dostawca znajduję się blisko nas.

Dropshipping

Ciekawym modelem logistycznym, który pozwala na zmniejszenie kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie sprzedającym w sieci jest dropshipping. Jest to model coraz częściej stosowany przez przedsiębiorców zaczynających swoją przygodę z e-handlem. Właściwie ten model jest podobny do JiT, różni się jednym dostawca wysyła bezpośrednio towar do naszego klienta. Zaletą i jednocześnie przewaga nad JiT jest to, że klient dostaję towar szybciej. Wady tego modelu to skomplikowany model rozliczeń, duża możliwość pomyłek. Niestety wielu dostawców na polskim rynku nie realizuję usług dropshippingu. A liczba przedsiębiorstw świadczących usługi dropshippingu działających profesjonalnie i w zgodzie z naszym interesem (pakowanie naszą taśmą firmową, dodanie naszych ulotek, kart stałego klienta, kodów rabatowych itp.) jest niewiele.
Extended Shopping
Bardzo interesującym modelem jest Extended Shopping. W tym modelu sklep jest całkowicie obsługiwany przez dostawcę tej usługi równocześnie pod względem magazynowym jak i rozliczeń z klientem. W tym przypadku zadaniem właściciela jest pozyskiwanie ruchu do sklepu pozostałą resztą zajmuję się dostawca. Zalety takiej działalności są takie jak przy dropshippingu, a także brak zajmowanie się stricte działalnością sklepu.                                             Wady to trudności z pozyskaniem i utrzymaniem klienta ( brak możliwości wpływu na obsługę klienta, ceny), a także wynagrodzenie – najczęstszej jest to umówiony procent od sprzedaży. Ten model polecany jest osobą, które posiadają witryny o dużym ruchu, którzy nie mają czasu bądź możliwości, albo po prostu chęci zajmowania się procesem sprzedaży. Natomiast są zainteresowani w ramach własnej strony internetowej uruchomić dział sprzedaży, który generować może dla nich dodatkowy zysk. Najczęstsze przykłady wykorzystania tego modelu to portale niezwiązane bezpośrednio ze sprzedażą (np. portal zakupów grupowych Groupon), a także sklepy których właścicielami są mali przedsiębiorcy łączący działalność z pracą na etacie. [4]
Brokering towarowy
Nie jest to często spotykany model sprzedaży w polskich realiach e-commerce. Często spotykany u pośredników firm kurierskich. Nasz dostawca nie posiada wszystkich towarów, po naszym zamówieniu zamawia u swojego dostawcy ( często jest to producent). Dzięki dużemu obrotowi zamówień ma duży rabat z którym może się z nami podzielić. Zdecydowanie jest to największy plus takiego modelu , szczególnie polecany małym sklepom, który daję dodatkowo możliwość pokazania szerokiego asortymentu. Wadą takiego modelu jest duża ilość pomyłek, długi termin wysyłki i opóźnienia.
Fulfilment
Fulfilment polega na outsourcingu procesów logistycznych przez zewnętrzną firmę. Najczęsciej są to usługi magazynowania wraz z obsługą zamówień.[5] Zamówienia trafiają do zewnętrznej firmy, która zajmuję się konfekcjonowaniem i wysyłką paczek. Zaletą tych usług jest model rozliczeń.[6] Najczęściej płacimy tutaj za wykonane operację ( przyjęcie produktu do magazynu, magazynowanie, pakowanie i wysłanie paczki), często bez opłat abonamentowych. Nie musimy mieć też pracowników – jest to usługa polecana mniejszym sklepom internetowym, które działają w branżach sezonowych. Dla większych przedsiębiorstw jest to model często nieopłacalny.

            Który model wybrać? To zależy od kliku elementów takich jak  specyfika naszego biznesu, nasze możliwości finansowe, a kończąc na znajomości branży. Najrozsądniej skorzystać tutaj z kilku modelów zachowując określone proporcje. Towary, które sprzedają się najlepiej warto trzymać w magazynie. Jeśli mamy blisko dostawcę warto spróbować z Just In Time. Ogromną zaletą na początku działalności, gdy nie posiadamy sporej wiedzy o produkcie warto skorzystać z dropshippingu ( coraz częściej praktykowanego przez polskich przedsiębiorców sprzedających w sieci). Warto pamiętać tutaj o jednym jeśli prowadzimy mały sklep internetowy i mamy duży zapełniony magazyn to również mamy duży problem.





[1] http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/85159-logistyczna-obsluga-klienta-jako-element-ksztaltowania-przewagi-konkurencyjnej-przedsiebiorstwa
[2] Podręcznik spedytora, Gdynia2011, Janusz Naider, Danuta Marciniak Naider, Roz. XX Podstawy logistyki str. 608
[3] Jeff Bezos twórca Amazon
[4] Sklep internetowy od A do Z, Ekomercyjnie, K. Bartnik Warszawa 2013, Rozdział 3 Modele logistyczne charakterystyczne dla e-handlu str. 111
[5]http://mensis.pl/logistyka/fulfilment-czyli-kompleksowa-obsluga-logistyczna-sklepu-internetowego/

6 komentarzy:

  1. Logistyka i fulfilment logistyka dla sklepów internetowych. Magazynujemy, pakujemy oraz wysy?amy zamówienia bezpo?rednio do Twoich klientów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba mieć jakiś odpowiedni magazyn

    OdpowiedzUsuń
  3. Magazynowanie paczek to najtrudniejsza sprawa w takim biznesie

    OdpowiedzUsuń
  4. Według mnie teraz e-handel dominuje nad stacjonarnym. Nic dziwnego - to duża wygoda, a sklepy internetowe są w stanie zaoferować nam znacznie większy wybór niż sklepy stacjonarne. Plusem e-sklepów jest też łatwość porównania ofert między sobą, co w sklepach stacjonarnych jest bardziej skomplikowane. Właśnie dlatego sama zastanawiam się nad otworzeniem sklepu internetowego. W tym celu chcę też skorzystać z oferty dostępnej na stronie: https://packfully.pl/oferta/fulfilment/#magazynowanie. W końcu odpowiednie magazynowanie produktów to też ważny element prowadzenia takiego sklepu, a ja się na tym nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla tych, którzy obecnie posiadają lub zamierzają otworzyć sklep internetowy, proponuję krótki przegląd niezawodnych taśm pakowych https://tcmservice.pl/ . Nie jest tajemnicą, że bezpieczne zaklejenie przesyłek na czas transportu jest niezbędne by towar nie uległ zniszczeniu

    OdpowiedzUsuń
  6. Nasza logistyka ecommerce to klucz do sukcesu Twojego sklepu online. Dołącz do nas i przekonaj się, jak łatwo można zadowolić klienta!

    OdpowiedzUsuń