sobota, 26 lipca 2014

Sprzedaż w sieci Reklamacje


            Prowadząc sprzedaż w internecie musimy liczyć się z możliwymi zwrotami i reklamacjami od    klientów. Klient kupujący w internecie ma prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny do 10 dni od daty zakupu [1]. Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw, dlatego każdy kto handluje w sieci powinien znać przepisy jakie obowiązaują w tym zakresie.



Ustawa z dn. 2 marca  2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności  za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[2]

Ustawa ta zawiera dużo zagadnień związanych z handlem w sieci i sprzedażą wysyłkową.
Jej postanowienia są bardzo ważne dla handlujących w sieci.
      Prowadząc działalność opierającą się na sprzedaży w sieci mamy obowiązek poinformować klienta, najpóźniej w chwili złożenia jemu propozycji umowy, o następujących danych (  zgodnie z Art. 9 pkt. 1 Ustawy):
- nazwie imieniu i nazwisku, adresie siedziby przedsiębiorcy oraz organie, który zarejerstrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy,
- istotnych właściwościach świadczeniu i jego przedmiotu,
- wynagrodzeniu lub cenie, a także wysokości podatków,
- rodzajach zapłaty wynagrodzenia lub ceny,
- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
- prawie odstąpienia od umowy,
- terminie w jakim oferta badź informacji o cenie ma charakter wiążący,
- kosztach, które wynikają z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość,
- okresie minimalnym, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia,
- sposobie i miejscu składania reklamacji,
- prawie wypowiedzenia umowy w art. 8 ust. 3.

      Informacja o prawie od odstąpienia od umowy powinna znajdować się w regulaminie. Oczywiście trzeba też podać kiedy reklamacja bądź odstąpienia od umowy nie będzie rozpatrzone.  Jeśli nie będzie takiej informacji podanej wtedy klient ma wydłużony czas do 3 miesięcy na odstapienie od umowy.  [3]
      Klient ma również obowiązek zawiadomić nas o odstąpienia od umowy. W przypadki odstąpienia od umowy, kupujący ma obowiązek zwrotu towaru. Po otrzymania towaru przedsiębiorca ma  do 14 dni zwrócić pieniądze konsumentowi.
      W niektórych przypadkach te prawo nie obowiązuje:
- gdy sprzedajemy jako osoba prywatna,
- gdy przedmiot jest zakupiony w drodze licytacji[4]



Ustawa z dn. 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej[5]

      Każdy klient który nie jest zadowolony z towaru, a nie odstąpił od umowy w terminie 10 dni ma możliwość rezygnacji z zakupu  jeśli powoła się na zapis o towarze niezgodnym z umową( jednak nie później niż 2 miesiące).  Wynika to z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
      Towar jest niezgodnym z umową, gdy:
-jego właściwości nie odpowiadają właściwością cechującym towar tego rodzaju;
-nie nadaję się do celu, do jakiego tego rodzaju produkt jest zwykle używany;
-gdy nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstwiciela ( także wyrażonym w reklamie);
- gdy został nieprawidłowo uruchomiony lub zamontowany ( w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży).  

Wszelkie informacje możemy pozyskać na stronie www.uokik.gov.pl lub pod numerem telefonu: 22 55 60 800.




[1] Prawdopodobnie od marca 2014 roku, będzie to 14 dni.
[2] DZ. U. z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm.
[3] DZ. U. z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm. Art. 10 ust. 2 Ustawy
[4] DZ. U. z 2000 r. nr 22, poz. 271 z późn. zm art. 16 ust. I pkt 10
[5] Dz. U z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późniejszymi zmianami

1 komentarz:

  1. Rzeczywiście w przypadku takiej sprzedaży online trzeba liczyć się z możliwością zwrotów i uwzględniać także reklamacje ewentualne. Na pewno nie można dopuścić aby klient reklamował towar ze względu na uszkodzenia samej paczki wynikające ze złego jej zapakowania. I tak aby tego uniknąć warto zamawiać taśmy od https://tcmservice.pl/pl/tasmy-pakowe które są wyjątkowo solidne i mocne.

    OdpowiedzUsuń