sobota, 26 lipca 2014

Porównywarki -czy warto tam być?

Od wielu lat zakupy to forma poprawiania sobie nastroju, sposób na spędzanie wolnego czasu. Asortyment jest bardzo duży w porównaniu do lat poprzednich, wybór jest znacznie większy dosłownie w każdej kategorii. W poprzednich latach wielu mieszkańców naszego kraju nie mogła sobie pozwolić na swobodne zakupy. Ludzie posiadali pieniądze, lecz towar był osiągalny tylko dla nielicznych osób, zazwyczaj tych z większych miast, poza tym panowała zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Teraz zaś możemy sobie pozwolić na szalone zakupy, rzeczy jest mnóstwo, tak jak i sprzedawców, dostawców i producentów.
Jedną z wielu możliwości kupna produktu jest zakup przez Internet. W dzisiejszych czasach jest kilka tysięcy stron oferujących sprzedaż. Bardzo ciężko jest zdecydować się na dobry zakup oraz najtańszy wybór przedmiotu, który chcemy zakupić. Mnóstwo sprzedawców ma podobne ceny, ale niektórzy znacznie zawyżają lub obniżają ceny żeby przyciągnąć jak największą liczbę potencjalnych klientów.
Dużo osób robi zakupy impulsywnie. Poziom zjawiska zakupów impulsywnych - niezaplanowanych, obrazują badania W.L.Wilke (1994): 52% to zakupy niezaplanowane.
Najwygodniejszą obecnie formą zakupów jest handel elektroniczny przez różnorakie narzędzia elektroniczne – komputery, laptopy, tablety, telefony i tym podobne. W sieci coraz częściej zawierane są transakcje handlowe pomiędzy kupującym a sprzedającym, który jest osobą prywatną, lub założycielem jakiejś firmy. Najbardziej powszechną formą handlu elektronicznego są sklepy internetowe, oraz portale typu allegro gdzie wystawić przedmiot może każdy, nawet osoba prywatna. Handel elektroniczny oznaczał pierwotnie ułatwienia transakcji handlowych drogą elektroniczną. Zakupy on-line zostały wynalezione w 1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. W 1980 roku był szeroko stosowany przez takich producentów jak Ford, Peugeot-Talbot, General Motors i Nissan. Od 2000 roku większość przedsiębiorstw, oraz osób prywatnych oferuje swoje usługi i produkty w internecie.Wyróżniamy różne rodzaje handlu elektronicznego.Bezpośredni przy którym wszystko poczynająd od wybrania produktu poprzez zapłatę za niego i wysyłkę odbywa się przez sieć. Pośredni czyli taki przy którym klient wyszukuje towary, które go interesują drogą elektroniczną, jednak przekazanie różnego rodzaju dokumentów i spisanie umów (np. przy telefonie, samochodzie, lub innym sprzęcie posiadającym jakieś dokumenty np. kartę gwarancyjną) odbywa się już obobiście.Zwracając uwagę na strony biorące udział w transakcjach drogą internetową wyróżnia się: handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B, ang. business-to-business) – takie wymiany handlowe obejmują zazwyczaj o wiele, wiele więcej niż tylko zawieranie transakcji, również budowanie relacji między firmami, którzy mogą się stać potencjalnymi partnerami, lub stałymi dostawcami. Handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem (B2C, ang. business-to-consumer) – to wszelkie formy sprzedaży towarów i usług pojedynczym klientom, a wiec sprzedaż detaliczna w Sieci (tu właśnie zawierają się, na przykład, wszelkiego rodzaju sklepy internetowe, czy aukcje drobnotowarowe). W sieci najpopularniejszy jednak wciąż jest handel elektroniczny pomiędzy konsumentami (C2C, ang. consumer-to-consumer), oraz handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem (C2B, ang. consumer-to-business). Korzyści wynikające ze stosowania e-commerce jest wiele, najważniejsze z nich to: oszczędność kosztów jeśli chodzi o wyposażenie biura, oraz miesięcznie opłaty związane z jego wynajmem, zmniejszenie liczby personelu do minimum, w internetowych sklepach starczają już 2 osoby i są w stanie nad takim sklepem zapanować, przy sklepie stacjonarnym takie rozwiązanie nie zdałoby egzaminu, zwiększenie prostoty kontaktu z klientami, ułatwiony dostęp do nich, całkowita lub częściowa rezygnacja z korzystania z magazynów, klient może być w końcu traktowany bardzo indywidualnie,.stosowana jest komunikacja z konkretnym odbiorcą (tzw. model one to one). E-commerce niesie za sobą pewne ograniczenia takie jak na przykład to, że nie możemy obejrzeć czy przymierzyć towaru, który planujemy zakupić, wysoki koszt dostarczania towaru do klienta (większy koszt dostawy nie zawsze równoważy koszty zastępcze sklepów bądź składów i fizycznej obsługi), w niektórych sklepach brak konkretnych warunków zawarcia transakcji.
Najczęściej spotykaną formą e-commerce są sklepy internetowe. Mają przewagę nad tradycyjnymi sklepami ze względu na oszczędność czasu, ilość asortymentu, oraz dogodny dla nas rodzaj płatności. Dzięki działaniom marketingowym, oraz różnorakiemu oprogramowaniu analizującemu dokonywane zakupy i śledzącego wędrówki internautów po witrynie przedsiębiorstwo może poznać ich preferencje. Z punktu widzenia przedsiębiorcy sklep internetowy to nie tylko platforma handlowa, ale także portal, który pomaga im poznać preferencje klientów. Klienci dzięki zakupom internetowym mają dostęp do oferty sklepów na całym świecie, bardziej szczegółowe opisy towarów, niestety w sklepie nie doczekamy się kartki z dokładnymi wymiarami, w internetowych punktach zakupów już tak, klient wybierając określony towar może, przy pomocy zamieszczonych linków, przenieść się bezpośrednio na stronę producenta tego towaru, możliwość stałej kontroli wysokości kwoty, jaką wyda w sklepie (koszyk), pewne towary, które można otrzymać bezpośrednio przez sieć, na przykład różnego rodzaju klucze do gier, oprogramowanie, omijamy wtedy koszta wysyłki, wszystko odbywa się przez internet co zmniejsza koszty, możliwość dokładnego przejrzenia produktu, oraz internetowa obsługa klienta, która czeka praktycznie od rana do wieczora aż zadamy pytanie, możliwość wyszukiwania towarów według dowolnego zadanego kryterium, na przykład ceny, rodzaju, mamy naprawdę wiele nowych możliwości, których sklepy stacjonarne nigdy nie będą w stanie nam dać. Ponadto przez zakupem książki czy filmu możemy przeczytać recenzje, oceny innych użytkowników internetu co znacznie ułatwia zakupy. Zalety handlu on-line dla sprzedawców: niewysoki koszt prowadzenia takie sklepu porównując do stacjonarnych placówek, redukcja kosztów (głównie dotyczy dużych producentów), brak potrzeby utrzymywania punktów sprzedaży detalicznej, magazynów, zatrudniania personelu; eliminacja części tradycyjnych dokumentów, niski koszt dotarcia do wysokiej liczby potencjalnych klientów – nie trzeba inwestować i bilbordy ani innego tego typu środki masowego przekazu, wystarczy prosty banner internetowy w miejscu często odwiedzanym przez użytkowników internetu, koszt takiej reklamy jest zazwyczaj bardzo niski a generuje dość spore przychody. Wszystkie te możliwości pozwalają tej formie sprzedaży konkurować ze wszystkimi tradycyjnymi formami handlu, w końcu sklepy online prowadzą swoją promocję 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Otwarcie sklepu internetowego jest też o wiele prostsze niż założenie tego typu placówki handlowej stacjonarnie ze względu na dokumenty, różnego rodzaju zezwolenia. Zagrożenia i wady handlu on-line: z punktu widzenia klientów oczywiście też mają rację bytu, wielu klientów obawia się bezpieczeństwa przy płatnościach online, jest niepewna co do rzetelności zawieranej transakcji, w końcu pewnego rodzaju moda i szał na zakupy online nie trwają od zawsze.Z punktu widzenia handlowców również ma to pewnie minusy jak zbyt wysoki koszt dostarczenia towaru do klienta, ograniczenie w kwestii płatności kartami kredytowymi, ciągle obniżanie cen, w internecie w końcu toczy się „wojna” o to kto oferuje taniej i lepiej, „bój” toczy się między firmami głównie reklamującymi się w porównywarkach cenowych. Handel w Internecie rozwija się w bardzo szybkim tempie.
Dobrym sposobem na oszczędzanie są internetowe porównywarki. Porównywarka cenowa to rodzaj serwisu WWW, który pozwala na wyszukanie produktu po nazwie, oraz zapoznanie się z cenami tego samego produktu na różnych portalach. Dzięki dokładnej bazie danych (produkty, ceny, opisy), uzupełnianej na bieżąco, otrzymywane wyniki zawierają nie tylko stałe (regularne) ceny, ale także okresowe promocje i wyprzedaże. Dodatkowym plusem porównywarek są opinie innych kupujących, które dotyczą nie tylko produktów, ale także samych sklepów – adnotacje na temat obsługi klienta, ewentualnych reklamacji, jakości i terminu wysyłki. Korzystając z porównywarki, można wyszukać konkretny produkt, bądź posłużyć się określoną, dostępną na głównej stronie, listą kategorii i podkategorii.
Mimo młodej historii i ich krótkiej kariery w naszym kraju rozwijają się bardzo szybko – zwiększają zarówno liczbę obsługiwanych sklepów, których założyciele doskonale zdają sobie sprawę jaka ilość osób korzysta z tego typu portali, ilości produktów, jak i branż. Pierwsze porównywarki cenowe, porównywały tylko i wyłącznie produkty z różnych sklepów, teraz porównują też kursy walut, ceny różnorakich usług jak np. kredyty bankowe.
Użytkownik po określeniu wymagań dotyczących danego produktu, otrzymuje listę obecnych ofert dostosowanych specjalnie do jego zarobków, oraz wymagań. Do tego typu wyszukiwarek dołączone są najczęściej fora internetowe pozwalające użytkownikom na wymianę opinii dotyczących danego produktu, banku lub nawet konkretnej placówki.
Początkowo porównywane były produkty fizyczne, dostępne w sklepach internetowych. Na początku wszyscy z dość dużym dystansem podchodzili do wyszukiwarek innych niż te, które porównują ceny przedmiotów fizycznych, jednak z czasem duże zainteresowanie Internautów, doprowadziło do powstania pierwszych porównywarek usług. Ich twórcy sięgnęli początkowo po usługi możliwie zbliżone do siebie, takie jak oferty operatorów telekomunikacyjnych, oferty kantorów czy porównania firm kurierskich.
W Polsce jak i zagranicą istnieje duża ilość porównywarek internetowych, oto jedne z najpopularniejszych i najczęściej odwiedzanych:
-Bokeo.pl - porównywarka cen książek,
-Ceneo.pl- porównanie cen wszystkich kategorii,
-Cenowarka.pl - porównywarka z rozbudowanym systemem filtrów,
-Cenuj.pl – wszystkie kategorie,
-info-cena.pl - również wszystkie kategorie,
-Kangoo.pl - interfejs w stylu Google,
-Kupujemy.pl - wszystkie kategorie,
-Nokaut.pl - wszystkie kategorie,
-notanio.pl - oferty z aukcji, porównywarek cen i ogłoszeń,
-Okazje.info.pl - wszystkie kategorie,
-Opineo.pl - serwis oceniający sklepu internetowe i firmy,
-Outletcenter.com.pl - centrum wyprzedaży, uboga oferta,
-Radar.pl - wszystkie kategorie,
-ShopAlike.pl - wszystkie kategorie,
-Sklepy24.pl - katalog, m.in, dostarcza dane innym wyszukiwarkom,
-Skąpiec.pl - wszystkie kategorie,
-YouShop.pl - wyprzedaże, promocje,
-Kurierem.pl - porównywarka cen usług kurierskich,
-bankredyt.eu - typowa porównywarka kredytowo-finansowa.
Dzięki tej liście możemy sami zaobserwować jak zróżnicowane są oferty wyszukiwarek.
Podsumowując nasz artykuł. Zainteresowanie Internetem w Polsce stale rośnie, korzystają z niego nie tylko najmłodsi, o dziwo coraz więcej ludzi „starszej daty” z chęcią zasiada przez komputer i uczy się korzystania z internetu o czym świadczy potrojenie obrotów w 2004 roku przez sklepy internetowe, osiągając poziom około 921 mln zł. Porównywarki cenowe to serwisy, które pozwalają na wyszukiwanie tego samego produktu w różnych e-sklepach i wybór najlepszej oferty, takiej samej opcji nie mamy przy sklepach stacjonarnych. Prowadzą rankingi cen najchętniej wybieranych przez konsumentów towarów sprzedawanych w sieci - między innymi komputerów, sprzętów elektronicznych, płyt CD oraz książek i innych tego typu, dzięki takim rankingom mając trudność z wyborem możemy zasugerować się tym co najczęściej kupują inni użytkownicy, to w końcu pewnego rodzaju rekomendacja. Nikt nigdy wcześniej nie zgromadził takiej wiedzy o cenach i renomie wirtualnych sprzedawców jak porównywarki cen. Nic dziwnego, że ich popularność rośnie, w końcu nikt nie lubi przepłacać. Według różnych portali prowadzących statystyki serwis Skąpiec.pl w październiku odwiedziło ponad 600 tys. internautów - o połowę więcej niż w lipcu. Z Ceneo korzystało aż 880 tys. użytkowników (w lipcu 344 tys.). Jednak to „pikuś” w porównaniu z rynkiem zagranicznym gdzie różne serwisy informują iż 21 milionów osób odwiedza średnio w ciągu miesiąca Pricegraber.com z Los Angeles, który działa w kilku krajach i ma oferty 11 tys. sklepów. Inne wyszukiwarki wcale nie mają mniejszych obrotów, to najlepszy dowód na to, że ludzie zaczynają zwracać uwagę na jak najniższą cenę produktu Wystarczy choć raz skorzystać z porównywarki cen, aby zauważyć jej zalety, telefon marzeń, który planowaliśmy kupić za 2000 zł możemy kupić dzięki porównywarkom już nawet za 1500 zł. Cena jest ważna, nawet bardzo ważna, ale nie jest to jedyne kryterium zakupu, więc użytkownicy bardzo chętnie czytając opinie innych ludzi, którzy zdążyli już skorzystać z usług danego sklepu. Czasem nie warto podejmować ryzyka, jeżeli czytasz w porównywarce o przygodach Pana z Kielc, który na towar ze sklepu w Szczecinie czekał trzy miesiące, przeglądarki umożliwiają nam uniknięcie tego typu nieprzyjemności. Pamiętaj, że porównywarki nie dają ci nic więcej poza odnośnikiem do strony sklepu, w którym możesz dokonać zakupów. Zwykle sam (choć nie zawsze) musisz sprawdzić koszt przesyłki (czasem są to niemałe kwoty) i to, czy możliwy jest na przykład szybki zwrot towaru. Te informacje znajdziesz na stronach konkretnego wirtualnego sprzedawcy.

Coraz więcej osób robi naprawdę dobre, świadome zakupy po okazyjnych cenach, ja także należę do tego grona. Porównywarki kuszą – są łatwe w obsłudze, dzięki nim możemy zaoszczędzić naprawdę dużą sumę pieniędzy. Rynek ten stale się rozwija, obserwując go większość osób oczekuje czym tego typu serwisy zaskoczą nas jutro, za rok czy kilka lat. Chociaż już teraz tego typu serwisy to jedne z najczęściej odwiedzanych – ja czekam z niecierpliwością na to co jeszcze będą nam w stanie zaoferować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz