Od wielu lat zakupy to forma poprawiania sobie nastroju,
sposób na spędzanie wolnego czasu. Asortyment jest bardzo duży w porównaniu do
lat poprzednich, wybór jest znacznie większy dosłownie w każdej kategorii. W
poprzednich latach wielu mieszkańców naszego kraju nie mogła sobie pozwolić na
swobodne zakupy. Ludzie posiadali pieniądze, lecz towar był osiągalny tylko dla
nielicznych osób, zazwyczaj tych z większych miast, poza tym panowała zasada
„kto pierwszy, ten lepszy”. Teraz zaś możemy sobie pozwolić na szalone zakupy,
rzeczy jest mnóstwo, tak jak i sprzedawców, dostawców i producentów.
Jedną z wielu możliwości kupna produktu jest zakup przez
Internet. W dzisiejszych czasach jest kilka tysięcy stron oferujących sprzedaż.
Bardzo ciężko jest zdecydować się na dobry zakup oraz najtańszy wybór
przedmiotu, który chcemy zakupić. Mnóstwo sprzedawców ma podobne ceny, ale
niektórzy znacznie zawyżają lub obniżają ceny żeby przyciągnąć jak największą
liczbę potencjalnych klientów.
Dużo osób robi zakupy impulsywnie. Poziom zjawiska
zakupów impulsywnych - niezaplanowanych, obrazują badania W.L.Wilke (1994): 52%
to zakupy niezaplanowane.
Najwygodniejszą obecnie formą zakupów jest handel
elektroniczny przez różnorakie narzędzia elektroniczne – komputery, laptopy,
tablety, telefony i tym podobne. W sieci coraz częściej zawierane są transakcje
handlowe pomiędzy kupującym a sprzedającym, który jest osobą prywatną, lub
założycielem jakiejś firmy. Najbardziej powszechną formą handlu elektronicznego
są sklepy internetowe, oraz portale typu allegro gdzie wystawić przedmiot może
każdy, nawet osoba prywatna. Handel elektroniczny oznaczał pierwotnie ułatwienia
transakcji handlowych drogą elektroniczną. Zakupy on-line zostały wynalezione w
1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. W 1980 roku był szeroko
stosowany przez takich producentów jak Ford, Peugeot-Talbot, General Motors i
Nissan. Od 2000 roku większość przedsiębiorstw, oraz osób prywatnych oferuje
swoje usługi i produkty w internecie.Wyróżniamy różne rodzaje handlu
elektronicznego.Bezpośredni przy którym wszystko poczynająd od wybrania
produktu poprzez zapłatę za niego i wysyłkę odbywa się przez sieć. Pośredni
czyli taki przy którym klient wyszukuje towary, które go interesują drogą
elektroniczną, jednak przekazanie różnego rodzaju dokumentów i spisanie umów
(np. przy telefonie, samochodzie, lub innym sprzęcie posiadającym jakieś dokumenty
np. kartę gwarancyjną) odbywa się już obobiście.Zwracając uwagę na strony
biorące udział w transakcjach drogą internetową wyróżnia się: handel
elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B, ang. business-to-business) –
takie wymiany handlowe obejmują zazwyczaj o wiele, wiele więcej niż tylko
zawieranie transakcji, również budowanie relacji między firmami, którzy mogą
się stać potencjalnymi partnerami, lub stałymi dostawcami. Handel elektroniczny
pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem (B2C, ang. business-to-consumer) – to
wszelkie formy sprzedaży towarów i usług pojedynczym klientom, a wiec sprzedaż
detaliczna w Sieci (tu właśnie zawierają się, na przykład, wszelkiego rodzaju
sklepy internetowe, czy aukcje drobnotowarowe). W sieci najpopularniejszy
jednak wciąż jest handel elektroniczny pomiędzy konsumentami (C2C, ang.
consumer-to-consumer), oraz handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a
przedsiębiorstwem (C2B, ang. consumer-to-business). Korzyści wynikające ze
stosowania e-commerce jest wiele, najważniejsze z nich to: oszczędność kosztów
jeśli chodzi o wyposażenie biura, oraz miesięcznie opłaty związane z jego
wynajmem, zmniejszenie liczby personelu do minimum, w internetowych sklepach
starczają już 2 osoby i są w stanie nad takim sklepem zapanować, przy sklepie
stacjonarnym takie rozwiązanie nie zdałoby egzaminu, zwiększenie prostoty
kontaktu z klientami, ułatwiony dostęp do nich, całkowita lub częściowa
rezygnacja z korzystania z magazynów, klient może być w końcu traktowany bardzo
indywidualnie,.stosowana jest komunikacja z konkretnym odbiorcą (tzw. model one
to one). E-commerce niesie za sobą pewne ograniczenia takie jak na przykład to,
że nie możemy obejrzeć czy przymierzyć towaru, który planujemy zakupić, wysoki
koszt dostarczania towaru do klienta (większy koszt dostawy nie zawsze
równoważy koszty zastępcze sklepów bądź składów i fizycznej obsługi), w
niektórych sklepach brak konkretnych warunków zawarcia transakcji.
Najczęściej spotykaną formą e-commerce są sklepy
internetowe. Mają przewagę nad tradycyjnymi sklepami ze względu na oszczędność
czasu, ilość asortymentu, oraz dogodny dla nas rodzaj płatności. Dzięki
działaniom marketingowym, oraz różnorakiemu oprogramowaniu analizującemu
dokonywane zakupy i śledzącego wędrówki internautów po witrynie
przedsiębiorstwo może poznać ich preferencje. Z punktu widzenia przedsiębiorcy
sklep internetowy to nie tylko platforma handlowa, ale także portal, który
pomaga im poznać preferencje klientów. Klienci dzięki zakupom internetowym mają
dostęp do oferty sklepów na całym świecie, bardziej szczegółowe opisy towarów,
niestety w sklepie nie doczekamy się kartki z dokładnymi wymiarami, w
internetowych punktach zakupów już tak, klient wybierając określony towar może,
przy pomocy zamieszczonych linków, przenieść się bezpośrednio na stronę
producenta tego towaru, możliwość stałej kontroli wysokości kwoty, jaką wyda w
sklepie (koszyk), pewne towary, które można otrzymać bezpośrednio przez sieć,
na przykład różnego rodzaju klucze do gier, oprogramowanie, omijamy wtedy
koszta wysyłki, wszystko odbywa się przez internet co zmniejsza koszty,
możliwość dokładnego przejrzenia produktu, oraz internetowa obsługa klienta,
która czeka praktycznie od rana do wieczora aż zadamy pytanie, możliwość
wyszukiwania towarów według dowolnego zadanego kryterium, na przykład ceny,
rodzaju, mamy naprawdę wiele nowych możliwości, których sklepy stacjonarne
nigdy nie będą w stanie nam dać. Ponadto przez zakupem książki czy filmu możemy
przeczytać recenzje, oceny innych użytkowników internetu co znacznie ułatwia
zakupy. Zalety handlu on-line dla sprzedawców: niewysoki koszt prowadzenia
takie sklepu porównując do stacjonarnych placówek, redukcja kosztów (głównie
dotyczy dużych producentów), brak potrzeby utrzymywania punktów sprzedaży
detalicznej, magazynów, zatrudniania personelu; eliminacja części tradycyjnych
dokumentów, niski koszt dotarcia do wysokiej liczby potencjalnych klientów –
nie trzeba inwestować i bilbordy ani innego tego typu środki masowego przekazu,
wystarczy prosty banner internetowy w miejscu często odwiedzanym przez
użytkowników internetu, koszt takiej reklamy jest zazwyczaj bardzo niski a
generuje dość spore przychody. Wszystkie te możliwości pozwalają tej formie
sprzedaży konkurować ze wszystkimi tradycyjnymi formami handlu, w końcu sklepy
online prowadzą swoją promocję 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Otwarcie
sklepu internetowego jest też o wiele prostsze niż założenie tego typu placówki
handlowej stacjonarnie ze względu na dokumenty, różnego rodzaju zezwolenia.
Zagrożenia i wady handlu on-line: z punktu widzenia klientów oczywiście też
mają rację bytu, wielu klientów obawia się bezpieczeństwa przy płatnościach
online, jest niepewna co do rzetelności zawieranej transakcji, w końcu pewnego
rodzaju moda i szał na zakupy online nie trwają od zawsze.Z punktu widzenia
handlowców również ma to pewnie minusy jak zbyt wysoki koszt dostarczenia
towaru do klienta, ograniczenie w kwestii płatności kartami kredytowymi, ciągle
obniżanie cen, w internecie w końcu toczy się „wojna” o to kto oferuje taniej i
lepiej, „bój” toczy się między firmami głównie reklamującymi się w
porównywarkach cenowych. Handel w Internecie rozwija się w bardzo szybkim tempie.
Dobrym sposobem na oszczędzanie są internetowe
porównywarki. Porównywarka cenowa to rodzaj serwisu WWW, który pozwala na
wyszukanie produktu po nazwie, oraz zapoznanie się z cenami tego samego
produktu na różnych portalach. Dzięki dokładnej bazie danych (produkty, ceny,
opisy), uzupełnianej na bieżąco, otrzymywane wyniki zawierają nie tylko stałe
(regularne) ceny, ale także okresowe promocje i wyprzedaże. Dodatkowym plusem
porównywarek są opinie innych kupujących, które dotyczą nie tylko produktów,
ale także samych sklepów – adnotacje na temat obsługi klienta, ewentualnych
reklamacji, jakości i terminu wysyłki. Korzystając z porównywarki, można
wyszukać konkretny produkt, bądź posłużyć się określoną, dostępną na głównej
stronie, listą kategorii i podkategorii.
Mimo młodej historii i ich krótkiej kariery w naszym
kraju rozwijają się bardzo szybko – zwiększają zarówno liczbę obsługiwanych
sklepów, których założyciele doskonale zdają sobie sprawę jaka ilość osób
korzysta z tego typu portali, ilości produktów, jak i branż. Pierwsze
porównywarki cenowe, porównywały tylko i wyłącznie produkty z różnych sklepów,
teraz porównują też kursy walut, ceny różnorakich usług jak np. kredyty
bankowe.
Użytkownik po określeniu wymagań dotyczących danego
produktu, otrzymuje listę obecnych ofert dostosowanych specjalnie do jego
zarobków, oraz wymagań. Do tego typu wyszukiwarek dołączone są najczęściej fora
internetowe pozwalające użytkownikom na wymianę opinii dotyczących danego
produktu, banku lub nawet konkretnej placówki.
Początkowo porównywane były produkty fizyczne, dostępne
w sklepach internetowych. Na początku wszyscy z dość dużym dystansem
podchodzili do wyszukiwarek innych niż te, które porównują ceny przedmiotów
fizycznych, jednak z czasem duże zainteresowanie Internautów, doprowadziło do
powstania pierwszych porównywarek usług. Ich twórcy sięgnęli początkowo po
usługi możliwie zbliżone do siebie, takie jak oferty operatorów
telekomunikacyjnych, oferty kantorów czy porównania firm kurierskich.
W Polsce jak i zagranicą istnieje duża ilość
porównywarek internetowych, oto jedne z najpopularniejszych i najczęściej
odwiedzanych:
-Bokeo.pl - porównywarka cen książek,
-Ceneo.pl- porównanie cen wszystkich kategorii,
-Cenowarka.pl - porównywarka z rozbudowanym systemem
filtrów,
-Cenuj.pl – wszystkie kategorie,
-info-cena.pl - również wszystkie kategorie,
-Kangoo.pl - interfejs w stylu Google,
-kreoCEN.pl - porównywarka cen artykułów domowych,
-Kupujemy.pl - wszystkie kategorie,
-Nokaut.pl - wszystkie kategorie,
-notanio.pl - oferty z aukcji, porównywarek cen i
ogłoszeń,
-Okazje.info.pl - wszystkie kategorie,
-Opineo.pl - serwis oceniający sklepu internetowe i
firmy,
-Outletcenter.com.pl - centrum wyprzedaży, uboga oferta,
-Radar.pl - wszystkie kategorie,
-ShopAlike.pl - wszystkie kategorie,
-Sklepy24.pl - katalog, m.in, dostarcza dane innym
wyszukiwarkom,
-Skąpiec.pl - wszystkie kategorie,
-YouShop.pl - wyprzedaże, promocje,
-Kurierem.pl - porównywarka cen usług kurierskich,
-Terve.pl - porównywarka produktów finansowych,
-bankredyt.eu - typowa porównywarka kredytowo-finansowa.
Dzięki tej liście możemy sami zaobserwować jak
zróżnicowane są oferty wyszukiwarek.
Podsumowując nasz artykuł. Zainteresowanie
Internetem w Polsce stale rośnie, korzystają z niego nie tylko najmłodsi, o
dziwo coraz więcej ludzi „starszej daty” z chęcią zasiada przez komputer i uczy
się korzystania z internetu o czym świadczy potrojenie obrotów w 2004 roku
przez sklepy internetowe, osiągając poziom około 921 mln zł. Porównywarki
cenowe to serwisy, które pozwalają na wyszukiwanie tego samego produktu w
różnych e-sklepach i wybór najlepszej oferty, takiej samej opcji nie mamy przy
sklepach stacjonarnych. Prowadzą rankingi cen najchętniej wybieranych przez
konsumentów towarów sprzedawanych w sieci - między innymi komputerów, sprzętów
elektronicznych, płyt CD oraz książek i innych tego typu, dzięki takim
rankingom mając trudność z wyborem możemy zasugerować się tym co najczęściej
kupują inni użytkownicy, to w końcu pewnego rodzaju rekomendacja. Nikt
nigdy wcześniej nie zgromadził takiej wiedzy o cenach i renomie wirtualnych
sprzedawców jak porównywarki cen. Nic dziwnego, że ich popularność rośnie, w
końcu nikt nie lubi przepłacać. Według różnych portali prowadzących statystyki
serwis Skąpiec.pl w październiku odwiedziło ponad 600 tys. internautów - o
połowę więcej niż w lipcu. Z Ceneo korzystało aż 880 tys. użytkowników (w lipcu
344 tys.). Jednak to „pikuś” w porównaniu z rynkiem zagranicznym gdzie różne
serwisy informują iż 21 milionów osób odwiedza średnio w ciągu miesiąca
Pricegraber.com z Los Angeles, który działa w kilku krajach i ma oferty 11 tys.
sklepów. Inne wyszukiwarki wcale nie mają mniejszych obrotów, to najlepszy
dowód na to, że ludzie zaczynają zwracać uwagę na jak najniższą cenę produktu
Wystarczy choć raz skorzystać z porównywarki cen, aby zauważyć jej zalety,
telefon marzeń, który planowaliśmy kupić za 2000 zł możemy kupić dzięki
porównywarkom już nawet za 1500 zł. Cena jest ważna, nawet bardzo ważna, ale
nie jest to jedyne kryterium zakupu, więc użytkownicy bardzo chętnie czytając
opinie innych ludzi, którzy zdążyli już skorzystać z usług danego sklepu.
Czasem nie warto podejmować ryzyka, jeżeli czytasz w porównywarce o przygodach
Pana z Kielc, który na towar ze sklepu w Szczecinie czekał trzy miesiące,
przeglądarki umożliwiają nam uniknięcie tego typu nieprzyjemności. Pamiętaj, że
porównywarki nie dają ci nic więcej poza odnośnikiem do strony sklepu, w którym
możesz dokonać zakupów. Zwykle sam (choć nie zawsze) musisz sprawdzić koszt
przesyłki (czasem są to niemałe kwoty) i to, czy możliwy jest na przykład
szybki zwrot towaru. Te informacje znajdziesz na stronach konkretnego
wirtualnego sprzedawcy.
Coraz więcej osób robi naprawdę
dobre, świadome zakupy po okazyjnych cenach, ja także należę do tego grona.
Porównywarki kuszą – są łatwe w obsłudze, dzięki nim możemy zaoszczędzić naprawdę
dużą sumę pieniędzy. Rynek ten stale się rozwija, obserwując go większość osób
oczekuje czym tego typu serwisy zaskoczą nas jutro, za rok czy kilka lat.
Chociaż już teraz tego typu serwisy to jedne z najczęściej odwiedzanych – ja
czekam z niecierpliwością na to co jeszcze będą nam w stanie zaoferować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz