poniedziałek, 21 lipca 2014

Empik


Następnie spółkę przekształcono w Empik Media & Fashion, dzisiaj holding spółek, do którego, oprócz stacjonarnych salonów, należą:
·         Serwisy e-commerce (m.in. E-commerce Services i Gandalf.com)
·         Grupa Smyk (sieć sklepów z zabawkami artykułami dla dzieci)
·         Publishing (Grupa Wydawnicza Foksal, Biblioteka Akustyczna)
·         Empik Digital (Empik Digital, GRY-Online.pl, Virtualo.pl, E-Muzyka.pl)
·         Grupa Moda (np. River Island JV Polska, Maratex, Ultimate Fashion)
·         Szkoły Językowa (SpeakUP, Empik School)
·         Grupa Optimum (np. Amersport, SOUL)

Sam sklep Empik.com powstał w 1998 roku z przekształconego pierwszego polskiego sklepu muzycznego „Hirek Wrona CD House”.  Sam Hirek Wrona objął stanowisko redaktora naczelnego „Empik TV”- pierwszej w Polsce telewizji internetowej, poświęconej w całości kulturze.



Empik.com był jednym z prekursorów serwisów e-commerce w Polsce. W następnym roku działalność rozpoczęli dzisiejsi giganci polskiego e-commerce  jak Allegro i Merlin.pl. Empik miał bardzo ułatwiony start ze względu na wcześniejszą popularność jego Marka była już w świadomości milionów Polaków. W 2001 roku serwis został uznany za najpopularniejszy i największy sklep internetowy w Polsce według badań przeprowadzonych przez SMG/KRC Poland. Oferował wtedy największą w Polsce ofertę artykułów związanych z kulturą. Dzisiaj jego asortyment to nie tylko książki, płyty DVD, artykuły fotograficzne, ale również artykuły papiernicze, wnętrzarskie, kosmetyki, elektronika. Empik wysyła towary praktycznie wszędzie jednak najwięcej odbieranych przesyłek jest w salonach. [2]







Tab. 1. Wyniki finansowe grupy Empik

Grupa Empik: Wyniki finansowe w I kwartale 2013
mln PLN
I kwartał 2013
I kwartał 2012
r/r %
Przychody ze sprzedaży
268
255
5%
Salony Empik
221
222
0
Publishing
6
3
66
Empik Digital
6
5
18
E-commerce
36
24
47
Marża brutto
107
97
10
EBITDA
15
12
24
Zysk netto (1)
1
1
16


Rok 2011 był rokiem bojkotu za którym stali właściciele mniejszych wydawnictw pod hasłem „ Nie karm książkowego potwora”. Oczywiście odbiorcą był Empik, który miał kilkomiesięczne zatory płatnicze wobec mniejszych wydawnictw, które w efekcie zbankrutowały lub znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Jak mówił Grzegorz Lindenberg twórca Super Expressu i współzałożyciel Gazety Wyborczej – „Biznes Empiku polega na sprzedawaniu bestsellerów za pieniądze pochodzące od wydawców”.
Stanowisko Empiku odnosiło się do tego, że w poufnych negocjacjach biznesowych
Nie ma miejsca na udział stron trzecich, szczególnie jakichkolwiek mediów.
Odnosząc się do zarzutów kierownictwo Empiku wydało oświadczenie, że sytuacje opisywane przez drugą stronę nie są i nigdy nie były normą, a taki właśnie obraz był fałszywie kreowany.
W tym samym roku Empikowi plany rozwoju pokrzyżował Urząd Ochrony Kunkurencji i Konsumentów, który nie pozwolił na połączenie z innym wielkim graczem polskiego rynku e-commerce – Merlinem. UOKiK uznał, że tych dwóch spółek ograniczy konkurencję na rynku. Było to zaskakujące dla obydwu spółek, które uważały, że zgoda będzie formalnością. Oczywiście na decyzję UOKiK miał konflikt Empiku z wydawcami. Niektórzy z osób związanych z polskim rynkiem e-commerce chwalą decyzję UOKiK – Połączenie dwóch największych dystrybutorów książek i muzyki w sieci z pewnością miałoby daleko idące skutki dla wydawców” – ocenia Piotr Karwatka, wiceprezes Divantezajmującej się tworzeniem rozwiązań informatycznych i działaniami marketingowymi dla serwisów e-commerce - Już dziś wielu z nich w jest uzależnionych od kanałów dystrybucji Empiku i Merlina. Połączenie tych graczy mogłoby spowodować zaistnienie faktycznego monopolu w tym segmencie rynku.
Ale jak zaznacza Piotr Karwatka takie połączenie mogłoby być pozytywną wiadomością dla klientów- Nie chodzi tylko o negocjowanie cen z dostawcami, ale też o możliwości o wprowadzania innowacyjnych usług, takich jak dostawa towaru tego samego dnia czy możliwości nieograniczonych zwrotów. W ten sposób rozwijają się największe sklepy na rynkach zachodnich, z Amazonem na czele.
Kto wie czy ta decyzja UOKiK-u nie zaważy na przyszłości Empiku, gdy na polskim rynku pojawi się Amazon.
Amazon Jeffa Bezosa to wielkie zagrożenie dla naszych przedsiębiorstw. Jego wejście na polski rynek ogłaszano już kilka razy mimo to wydaję się być kwestią czasu. Na razie jednak firma Bezosa wciąż straszy z daleka, choć eksperci nie mają wątpliwości, że jej wejście do Polski jest nieuniknione. - Amazon, poprzez swoją szeroką ofertę i dostępność rzeczywiście może zagrozić mniejszym e-sklepom - uważa Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa od e-commerce. - To, czy wejdzie do Polski ze sklepem, to w zasadzie kwestia czasu. Już są w naszym kraju jego biura i działa polska filia. Szanse na powodzenie ma gigantyczne, Polacy przecież już w Amazonie kupują! Jedyne co mogą zrobić mniejsze sklepy, to doskonalić swoją ofertę. Nadal, niezależnie od układu sił wśród wielkich e-sklepów, jest dla nich miejsce na rynku.Tym bardziej, że zagraniczne marki w naszym kraju radzą sobie różnie. – Sklepy takie jak na przykład Zalando często oferują klientom dużo ciekawsze warunki. Darmowa dostawa, możliwość zamówienia i zwrotu kilku par butów, jeśli się nam nie spodobają, niskie ceny to przywileje dużych graczy, którzy mają utwierdzoną pozycję na rynkach większych niż polski – ocenia Piotr Karwatka. - Takie firmy są w stanie inwestować przez długi czas w rozwój nowego obszaru bez konieczności zarabiania na nim. Lokalne marki zwykle nie są w stanie sobie na to pozwolić. Z drugiej strony wejście na polski rynek nie jest takie proste, co pokazały m.in. nieudane próby eBay'a.[3]
           Empik nie próżnuje i  konsekwentnie umacnia pozycję na polskim rynku e-commerce.     Poczynił już kilka przejęć m.in. Virtualo.pl (serwis e-bookami i audiobookami),          serwisy E-Muzyka.pl oraz      Gry-OnLine.pl, a w obliczu odmowy UOKiK-u w           sprawie Merlina, zakupił księgarnię Gandalf, która była liderem na rynku dystrybucji            podręczników, przejął ją w 2011 roku za 12 milionów złotych. Gdy Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyznaczył rozprawę w sprawie odwołania od decyzji UOKiK-u dotyczącej Merlina, zarząd Grupy EM&F nie był już zainteresowany przejęciem (w roku 2013 Merlin.pl został przejęty przez spółkę Czerwona Torebka za 51,3 mln złotych).[4]  W 2010 r. przejęcie Merlin.pl było jednym ze scenariuszy rozwoju kanału internetowego Grupy EM&F. W ówczesnych warunkach ekonomicznych i biznesowych przejęcie to miało uzasadnienie. Jednak w toku procesu - najpierw postępowania przed prezesem UOKiK, które przeciągnęło się z ustawowych 2 do 7 miesięcy, następnie - oczekiwania na rozprawę w SOKiK - następowało osłabienie pozycji Merlin.pl, jak również zmieniły się realia rynkowe. Spowodowało to istotne zmiany parametrów planowanej transakcji - tłumaczył Maciej Szymański, prezes zarządu Grupy EM&F.[5]                                                                                            W raporcie przygotowanym przez Grupę Empik Media & Fashion pod koniec 2012 roku widać jednak zmiany tendencji rynkowych, świadczące o rosnącej roli cyfrowej dystrybucji filmów, muzyki, gier, a ostatnio również i książek. Empik przygotowuje się na taki właśnie scenariusz. W jego najważniejszych planach jest stworzenie internetowej wypożyczalni e-booków, w ramach Empik Digital. Szefowie spółki zapewniają jednocześnie, że sklepy stacjonarne nie pozostaną puste, choć niekoniecznie asortyment wydawniczy będzie w nich dominujący.
Plany rozwoju EMF na najbliższe lata obejmują:
Grupa Empik
- Zastąpienie niskomarżowych kategorii o malejącej sprzedaży (prasa, muzyka, filmy, multimedia) asortymentem niewydawniczym (artykuły podarunkowe, papiernicze, wyposażenia wnętrz, akcesoria kuchenne, przybory szkolne, gadgety, itp.).
- Tworzenie kontentu na potrzeby sprzedaży w Empiku, E-commerce, Digital oraz Smyku.
- Empik.com – rozszerzenie oferty w zakresie kategorii niewydawniczych (art. papiernicze, podarunkowe, sportowe, kosmetyki, zabawki, ubrania) oraz rozwój kategorii lokalnych (np. podręczniki, podróże, bilety, używane gry i książki).
- Smyk.com – uzyskanie wiodącej pozycji handlu zabawkami na rynku w Polsce.
- Rozwój online zagranicą: Turcja, Rosja, Niemcy.
Grupa Smyk
- Utrzymanie pozycji lidera w Polsce.
- Dalsze otwarcia.
- Rozwój handlu internetowego.
- Ekspansja międzynarodowa: Rosja, Turcja, Niemcy.
- Marki własne: wzbogacenie oferty własnej marki modowej (Cool Club), zwiększenie udziału własnych zabawek (Smiki, Value Toys), wprowadzenie kosmetyków dla niemowląt (Smilo).
Szkoły Językowe
- Ekspansja międzynarodowa: Rosja, Turcja.
- Uruchomienie szkoły SpeakUp Online.
[6]


[1] http://biznesflow.pl/skad-sie-wzial-empik-czyli-historia-sieci-kulturalnych-sklepow/
[2] http://www.thecity.com.pl/Rynek/Finanse/Empik-Media-Fashion-2012-przychody-najwyzsze-w-historii-ale-mniejszy-zysk
[3] http://interaktywnie.com/biznes-od-kuchni/w-internecie-od-15-lat-w-realu-od-65-oto-historia-empiku-246973?page=2
[4] http://www.thecity.com.pl/Rynek/Wiadomosci/Empik-zrealizoawl-plan-B.-Rozwoj-grupy-bez-Merlina
[5] http://interaktywnie.com/biznes-od-kuchni/w-internecie-od-15-lat-w-realu-od-65-oto-historia-empiku-246973?page=2
[6] http://www.emf-group.eu/?id=23

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz