Historia Empiku sięga roku 1948. To
właśnie wtedy w zrujnowanej po wojnie Warszawie powstał pierwszy Klub
Międzynarodowej Książki i Prasy. Obecnie sieć Empik składa się z ponad 190
placówek stacjonarnych rozmieszczony po całym kraju oraz posiada jeden z
najbardziej popularnych sklepów internetowych w Polsce. Historia tej firmy
pamięta niejeden kryzys, konflikty z wydawcami, internautami, a także z
administracją rządową. Niedługo będą musieli stoczyć największy bój, bo do
Polski chce zawitać Amazon największy sklep internetowy świata z bardzo
podobnym asortymentem, czy Empik sobie poradzi.
Kluby Międzynarodowej Książki i Prasy w
skrócie często nazywane MPiK-ami były w czasach komunistycznej rzeczywistości jednymi
z nielicznych miejsc, gdzie można było sięgnąć po kolorowe, zachodnie
czasopisma.[1]
Lata sześćdziesiąte to czas ich największego
rozkwitu. W przeciągu dwudziestu lat sieć objęła swoim zasięgiem prawie całą
Polskę. Z czasem w klubach zaczęło dochodzić do spotkań z artystami Taki
chociażby jak: Andrzej Wajda, Beata Tyszkiewicz, Gustaw Holubek, Maja
Komorowska warunki bywały często dalekie od komfortowych zresztą jak cała komunistyczna rzeczywistość.
Pomimo tego w ciągu pierwszych 30 lat istnienia MPiK-u zorganizowano ogromne
ilości wystaw, imprez, spotkań popularnonaukowych i kulturalno-artystycznych.
Po zmianie ustroju w Polsce kluby przestały
być dotowane w takim stopniu jak wcześniej, dlatego musiały walczyć o
przetrwanie. Wtedy holendersko- belgijska spółka kapitałowa Eastbrige założona
przez Yarona Brucknera zainwestowała pieniądze w Empik odkupując go od RSW
Prasa-Książka- Ruch. Wejście w nowy kanał sprzedaży jakim był Internet było naturalnym etapem ekspansji.
Następnie spółkę przekształcono w Empik Media & Fashion, dzisiaj
holding spółek, do którego, oprócz stacjonarnych salonów, należą:
·
Serwisy e-commerce (m.in. E-commerce Services i
Gandalf.com)
·
Grupa Smyk (sieć sklepów z zabawkami artykułami dla
dzieci)
·
Publishing (Grupa Wydawnicza Foksal, Biblioteka
Akustyczna)
·
Empik Digital (Empik Digital, GRY-Online.pl,
Virtualo.pl, E-Muzyka.pl)
·
Grupa Moda (np. River Island JV Polska, Maratex,
Ultimate Fashion)
·
Szkoły Językowa (SpeakUP, Empik School)
·
Grupa Optimum (np. Amersport, SOUL)
Sam sklep Empik.com
powstał w 1998 roku z przekształconego pierwszego polskiego sklepu muzycznego
„Hirek Wrona CD House”. Sam Hirek Wrona
objął stanowisko redaktora naczelnego „Empik TV”- pierwszej w Polsce telewizji
internetowej, poświęconej w całości kulturze.
Empik.com
był jednym z prekursorów serwisów e-commerce w Polsce. W następnym roku działalność
rozpoczęli dzisiejsi giganci polskiego e-commerce jak Allegro i Merlin.pl. Empik miał bardzo
ułatwiony start ze względu na wcześniejszą popularność jego Marka była już w
świadomości milionów Polaków. W 2001 roku serwis został uznany za
najpopularniejszy i największy sklep internetowy w Polsce według badań
przeprowadzonych przez SMG/KRC Poland. Oferował wtedy największą w Polsce
ofertę artykułów związanych z kulturą. Dzisiaj jego asortyment to nie tylko
książki, płyty DVD, artykuły fotograficzne, ale również artykuły papiernicze,
wnętrzarskie, kosmetyki, elektronika. Empik wysyła towary praktycznie wszędzie
jednak najwięcej odbieranych przesyłek jest w salonach. [2]
Tab.
1. Wyniki finansowe grupy Empik
Grupa Empik: Wyniki
finansowe w I kwartale 2013
|
|||
mln PLN
|
I kwartał 2013
|
I kwartał 2012
|
r/r %
|
Przychody ze sprzedaży
|
268
|
255
|
5%
|
Salony Empik
|
221
|
222
|
0
|
Publishing
|
6
|
3
|
66
|
Empik Digital
|
6
|
5
|
18
|
E-commerce
|
36
|
24
|
47
|
Marża brutto
|
107
|
97
|
10
|
EBITDA
|
15
|
12
|
24
|
Zysk netto (1)
|
1
|
1
|
16
|
Na
podstawie: http://interaktywnie.com/biznes-od-kuchni/w-internecie-od-15-lat-w-realu-od-65-oto-historia-empiku-246973?page=1
Rok
2011 był rokiem bojkotu za którym stali właściciele mniejszych wydawnictw pod
hasłem „ Nie karm książkowego potwora”. Oczywiście odbiorcą był Empik, który
miał kilkomiesięczne zatory płatnicze wobec mniejszych wydawnictw, które w
efekcie zbankrutowały lub znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Jak mówił
Grzegorz Lindenberg twórca Super Expressu i współzałożyciel Gazety Wyborczej –
„Biznes Empiku polega na sprzedawaniu bestsellerów za pieniądze pochodzące od
wydawców”.
Stanowisko
Empiku odnosiło się do tego, że w poufnych negocjacjach biznesowych
Nie
ma miejsca na udział stron trzecich, szczególnie jakichkolwiek mediów.
Odnosząc
się do zarzutów kierownictwo Empiku wydało oświadczenie, że sytuacje opisywane
przez drugą stronę nie są i nigdy nie były normą, a taki właśnie obraz był
fałszywie kreowany.
W
tym samym roku Empikowi plany rozwoju pokrzyżował Urząd Ochrony Kunkurencji i
Konsumentów, który nie pozwolił na połączenie z innym wielkim graczem polskiego
rynku e-commerce – Merlinem. UOKiK uznał, że tych dwóch spółek ograniczy
konkurencję na rynku. Było to zaskakujące dla obydwu spółek, które uważały, że
zgoda będzie formalnością. Oczywiście na decyzję UOKiK miał konflikt Empiku z
wydawcami. Niektórzy z osób związanych z polskim rynkiem e-commerce chwalą
decyzję UOKiK – Połączenie dwóch największych dystrybutorów
książek i muzyki w sieci z pewnością miałoby daleko idące skutki dla wydawców”
– ocenia Piotr Karwatka, wiceprezes Divante, zajmującej
się tworzeniem rozwiązań informatycznych i działaniami marketingowymi dla
serwisów e-commerce - Już dziś wielu z nich w jest uzależnionych od kanałów
dystrybucji Empiku i Merlina. Połączenie tych graczy mogłoby spowodować
zaistnienie faktycznego monopolu w tym segmencie rynku.
Ale
jak zaznacza Piotr Karwatka takie połączenie mogłoby być pozytywną wiadomością dla
klientów- Nie chodzi tylko o negocjowanie cen z dostawcami, ale też o
możliwości o wprowadzania innowacyjnych usług, takich jak dostawa towaru tego
samego dnia czy możliwości nieograniczonych zwrotów. W ten sposób
rozwijają się największe sklepy na rynkach zachodnich, z Amazonem na czele.
Kto wie czy ta decyzja UOKiK-u nie zaważy na
przyszłości Empiku, gdy na polskim rynku pojawi się Amazon.
Amazon Jeffa Bezosa to wielkie zagrożenie dla
naszych przedsiębiorstw. Jego wejście na polski rynek ogłaszano już kilka razy
mimo to wydaję się być kwestią czasu. Na razie jednak firma Bezosa wciąż
straszy z daleka, choć eksperci nie mają wątpliwości, że jej wejście do Polski
jest nieuniknione. - Amazon, poprzez swoją szeroką ofertę i dostępność
rzeczywiście może zagrozić mniejszym e-sklepom - uważa Mateusz Gordon,
ekspert Gemiusa od e-commerce. - To, czy wejdzie do Polski ze sklepem, to w
zasadzie kwestia czasu. Już są w naszym kraju jego biura i działa polska filia.
Szanse na powodzenie ma gigantyczne, Polacy przecież już w Amazonie kupują!
Jedyne co mogą zrobić mniejsze sklepy, to doskonalić swoją ofertę. Nadal,
niezależnie od układu sił wśród wielkich e-sklepów, jest dla nich miejsce na
rynku.Tym bardziej, że zagraniczne marki w naszym kraju radzą sobie różnie.
– Sklepy takie jak na przykład Zalando często oferują klientom dużo
ciekawsze warunki. Darmowa dostawa, możliwość zamówienia i zwrotu kilku par
butów, jeśli się nam nie spodobają, niskie ceny to przywileje dużych graczy,
którzy mają utwierdzoną pozycję na rynkach większych niż polski –
ocenia Piotr Karwatka. - Takie firmy są w stanie inwestować przez długi
czas w rozwój nowego obszaru bez konieczności zarabiania na nim. Lokalne marki
zwykle nie są w stanie sobie na to pozwolić. Z drugiej strony wejście na polski
rynek nie jest takie proste, co pokazały m.in. nieudane próby eBay'a.[3]
Empik nie próżnuje i konsekwentnie umacnia pozycję na polskim rynku
e-commerce. Poczynił już kilka przejęć m.in. Virtualo.pl (serwis e-bookami i
audiobookami), serwisy
E-Muzyka.pl oraz Gry-OnLine.pl, a w
obliczu odmowy UOKiK-u w sprawie
Merlina, zakupił księgarnię Gandalf, która była liderem na rynku dystrybucji podręczników, przejął ją w 2011 roku za
12 milionów złotych. Gdy Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyznaczył
rozprawę w sprawie odwołania od decyzji UOKiK-u dotyczącej Merlina, zarząd
Grupy EM&F nie był już zainteresowany przejęciem (w roku 2013 Merlin.pl
został przejęty przez spółkę Czerwona Torebka za 51,3 mln złotych).[4] W 2010 r. przejęcie Merlin.pl było jednym ze
scenariuszy rozwoju kanału internetowego Grupy EM&F. W ówczesnych warunkach
ekonomicznych i biznesowych przejęcie to miało uzasadnienie. Jednak w toku
procesu - najpierw postępowania przed prezesem UOKiK, które przeciągnęło
się z ustawowych 2 do 7 miesięcy, następnie - oczekiwania na rozprawę w SOKiK -
następowało osłabienie pozycji Merlin.pl, jak również zmieniły się realia
rynkowe. Spowodowało to istotne zmiany parametrów planowanej transakcji -
tłumaczył Maciej Szymański, prezes zarządu Grupy EM&F.[5]
W raporcie przygotowanym
przez Grupę Empik Media & Fashion pod koniec 2012 roku widać jednak zmiany
tendencji rynkowych, świadczące o rosnącej roli cyfrowej dystrybucji filmów,
muzyki, gier, a ostatnio również i książek. Empik przygotowuje się na taki
właśnie scenariusz. W jego najważniejszych planach jest stworzenie internetowej
wypożyczalni e-booków, w ramach Empik Digital. Szefowie spółki zapewniają
jednocześnie, że sklepy stacjonarne nie pozostaną puste, choć niekoniecznie
asortyment wydawniczy będzie w nich dominujący.
Plany rozwoju EMF na najbliższe lata obejmują:
Grupa Empik
- Zastąpienie niskomarżowych kategorii o malejącej sprzedaży (prasa, muzyka, filmy, multimedia) asortymentem niewydawniczym (artykuły podarunkowe, papiernicze, wyposażenia wnętrz, akcesoria kuchenne, przybory szkolne, gadgety, itp.).
- Tworzenie kontentu na potrzeby sprzedaży w Empiku, E-commerce, Digital oraz Smyku.
- Empik.com – rozszerzenie oferty w zakresie kategorii niewydawniczych (art. papiernicze, podarunkowe, sportowe, kosmetyki, zabawki, ubrania) oraz rozwój kategorii lokalnych (np. podręczniki, podróże, bilety, używane gry i książki).
- Smyk.com – uzyskanie wiodącej pozycji handlu zabawkami na rynku w Polsce.
- Rozwój online zagranicą: Turcja, Rosja, Niemcy.
- Zastąpienie niskomarżowych kategorii o malejącej sprzedaży (prasa, muzyka, filmy, multimedia) asortymentem niewydawniczym (artykuły podarunkowe, papiernicze, wyposażenia wnętrz, akcesoria kuchenne, przybory szkolne, gadgety, itp.).
- Tworzenie kontentu na potrzeby sprzedaży w Empiku, E-commerce, Digital oraz Smyku.
- Empik.com – rozszerzenie oferty w zakresie kategorii niewydawniczych (art. papiernicze, podarunkowe, sportowe, kosmetyki, zabawki, ubrania) oraz rozwój kategorii lokalnych (np. podręczniki, podróże, bilety, używane gry i książki).
- Smyk.com – uzyskanie wiodącej pozycji handlu zabawkami na rynku w Polsce.
- Rozwój online zagranicą: Turcja, Rosja, Niemcy.
Grupa Smyk
- Utrzymanie pozycji lidera w Polsce.
- Dalsze otwarcia.
- Rozwój handlu internetowego.
- Ekspansja międzynarodowa: Rosja, Turcja, Niemcy.
- Marki własne: wzbogacenie oferty własnej marki modowej (Cool Club), zwiększenie udziału własnych zabawek (Smiki, Value Toys), wprowadzenie kosmetyków dla niemowląt (Smilo).
Szkoły Językowe- Utrzymanie pozycji lidera w Polsce.
- Dalsze otwarcia.
- Rozwój handlu internetowego.
- Ekspansja międzynarodowa: Rosja, Turcja, Niemcy.
- Marki własne: wzbogacenie oferty własnej marki modowej (Cool Club), zwiększenie udziału własnych zabawek (Smiki, Value Toys), wprowadzenie kosmetyków dla niemowląt (Smilo).
- Ekspansja międzynarodowa: Rosja, Turcja.
- Uruchomienie szkoły SpeakUp Online.[6]
[1]
http://biznesflow.pl/skad-sie-wzial-empik-czyli-historia-sieci-kulturalnych-sklepow/
[2]
http://www.thecity.com.pl/Rynek/Finanse/Empik-Media-Fashion-2012-przychody-najwyzsze-w-historii-ale-mniejszy-zysk
[3]
http://interaktywnie.com/biznes-od-kuchni/w-internecie-od-15-lat-w-realu-od-65-oto-historia-empiku-246973?page=2
[4]
http://www.thecity.com.pl/Rynek/Wiadomosci/Empik-zrealizoawl-plan-B.-Rozwoj-grupy-bez-Merlina
[5]
http://interaktywnie.com/biznes-od-kuchni/w-internecie-od-15-lat-w-realu-od-65-oto-historia-empiku-246973?page=2
[6]
http://www.emf-group.eu/?id=23
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz