niedziela, 20 lipca 2014

Zalety i wady e-biznesu

Możliwości e-biznesu i e-commerce są ogromne i w znacznej mierze pozwalają
zredukować koszta firmy związane z działalnością. Pieniądze i czas oszczędza poczta
elektroniczna do tego wysyłanie tego typu wiadomości to oszczędność papieru co z kolei pozytywnie wpływa na środowisko w którym żyjemy. Wystartowanie z tego typu biznesem charakteryzuje się niskim kosztem wejścia, ale to nie jedyne zalety tego typu działalności.  
            Zalety prowadzenie e-biznesu to nie tylko korzyści dla  sprzedających, to również szereg udogodnień dla klientów. Nie jest to jednak cały obraz sytuacji.  Sprzedaż w sieci ma także swoje wady.   


1.1Zalety sprzedaży w sieci dla klientów.


Do najważniejszych zalet sprzedaży online dla klientów należy:
- jest to oszczędność czasu,
- takie zakupy są wygodne (zakupy mamy dostarczone do domu),
- szybki i bardzo łatwy dostęp do informacji,
- szybka możliwość sprawdzenia ofert konkurencji,
- wybór spośród szerokiego asortymentu produktów i  usług,
- dostęp do oferty towarów z całego świata,
- szczegółowe informacje o towarach,
- lepsza kontrola wydatkowanej kwoty ( podgląd koszyka),
- w dużej ilości przypadków korzystniejsza cena produktów w internecie ,
- możliwość zakupów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku,
- kryteria wyboru towaru – cena , rodzaj.

2.2 Zalety sprzedaży w sieci dla sprzedawców.


- efektywne wykorzystanie możliwości produkcyjnych.


1.2Wady i zagrożenia związane ze sprzedażą w sieci.


Z punktu widzenia  sprzedających w sieci:

- wysoki koszt dostarczenia towarów do klienta,
- niskie marże, szczególnie dla osób reklamujących się w porównywarkach, wynikające ze
  spłaszczenia cen,
- nieuregulowane kwestie prawne sprzedaży w sieci,
- nieuczciwi kupujący.

Z punktu widzenia kupujących w sieci:

- nieuregulowane kwestie prawne sprzedaży w sieci,
- zapewnienie bezpieczeństwa transakcji,
- niepewność co do uczciwości sprzedającego,
- brak możliwości zobaczenia i oględzin towaru przed zakupem.



1.3  Sklep internetowy + tradycyjny punkt handlowy


            Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z handlem internetowym zastanawia się nad równoczesnym  otwarciem tradycyjnego punktu sprzedaży. Finansowy aspekt przemawia za takim rozwiązaniem. Jednak prowadzenie działalności na dwóch obszarach może przerosnąć początkującego e-biznesmena. Rozwiązania, które trzeba zastosować, aby sklep stacjonarny i internetowy   równocześnie sprawnie funkcjonowały wymagają dokładnego i staranego przygotowania.[1]
            Na samym początki powinniśmy określić jakie ceny będą obowiązywały w dwóch  kanałach sprzedaży. W wielu przypadkach ceny w sklepie internetowym są mniejsze, aniżeli w sklepie tradycyjnym. Takie rozwiązanie stosuje m.in Komputronik. Obok ceny internetowej są ceny detaliczne w sklepie stacjonarny (http://www.komputronik.pl/), gwarancję niższej ceny dają zakupy poprzez sklep internetowy. Taki sam poziom cen jednak nie powoduję zastrzeżeń wśród klientów.


             Koszty w początkowej fazie rozwoju tradycyjnego sklepu są dużo wyższe niż internetowego. 
W dalszym etapie rozwoju koszt utrzymania placówki handlowej, będą zależne od kosztów najmu lokalu, rodzaju prowadzanego biznesu, ilości osób zatrudnionych.Pomimo tego nie zawsze będa one większe od prowadzenie sklepu internetowego.  W przypadki wejścia w popularną branżę ze sklepem internetowym ( np. taką branżą są perfumy) musimy liczyć się z dużymi nakładami finansowymi, które mogą być większe niż w przypadki tradycyjnego punktu sprzedaży.
             Wszystkie to sprawia, że decyzja o prowadzenie dwóch kanałów sprzedaży powinna być  podjęta po przeanalizowaniu rynku na którym mamy zamiar uruchomić nasz biznes.
Czasem występuję potrzeba posiadania takiego punktu.  A często jest to po prostu bardziej opłacalne niż przechowywanie towaru na półkach w magazynach. Posiadanie sklepu tradycyjnego wpływa, także korzystnie na wizerunek takiego sprzedawcy w internecie czyniąc go bardziej wiarygodnym w oczach kupujących przez internet.



[1] Sebastian Oraczewski, Tradycyjny punkt handlowy u boku sklepu internetowego , K. Bartnik (red.) Sklep internetowy od A do Z, Ekomercyjnie, Warszawa 2013, s. 163- 166

11 komentarzy:

  1. Osobiście prowadziłem dwa niewielkie e-biznesy, których założenie nie kosztowało mnie dużo - strony internetowe wykonywałem sam, pomoc taka jak program do wystawiania faktur otrzymałem za darmo ze strony biura rachunkowego online, z którego korzystam. Dzięki temu testuję pomysły, w razie porażki nie tracę dużej kwoty.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co raz więcej sklepów decyduje się na przeniesienie działalności w 100% do świata e-biznesu. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, bo taki sklep może funkcjonować nawet w szopie czy garażu, a dalej mieć świetną renomę i dużo klientów. Koszta prowadzenia takiego rodzaju działalności są też zdecydowanie niższe, niż posiadanie salonu, w który trzeba dużo inwestować i modernizować, aby ciągle przyciągał klientów

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie największą zaletą jest i tak możliwość zrealizowania przelewu natychmiastowego https://www.cashbill.pl/platnosci/natychmiastowe/ np. w sklepie internetowym. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie bardzo dobre, gdyż realizujemy je szybko i przede wszystkim bezpiecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Warto również budować trwałe relacje z klientami dzięki programom lojalnościowym. Bardzo prostym i skutecznym narzędziem do tego jest https://zencard.pl/ . Korzyści z czegoś takiego jakby nie patrzeć są dla obu stron.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiście że tak i podstawową pomocą w poprawnym i szybkim komunikowaniu się z klientami jest odpowiednie oprogramowanie jak np. https://craftware.pl/ . Dzisiejsza technologia umożliwia sprawniejsze prowadzenie firmy, więc warto korzystać z tej możliwości

    OdpowiedzUsuń
  6. Od kilku lat zajmuję się obsługą sklepu internetowego i powiem, że warto się tym zająć. W prowadzeniu biznesu w sieci pomagają mi różne rozwiązania dla branży ecommerce, z których mogę wymienić np. system Sendit. Sendit to kompleksowy pakiet technologii integracji z przewoźnikami. Z jego pomocą znacznie udało mi się poprawić wszystkie procesy związane z wysyłką produktów zamówionych przez klientów. Dodatkowo w pakiecie otrzymujemy też dostęp do rozbudowanych narzędzi takich jak śledzenie przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Pozwala nam to otrzymać szczegółową informację o nadanych paczkach, które znajdują się na danym etapie wysyłki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny artykuł! Sam, zamierzam dopiero wystartować ze swoim sklepem internetowym i widzę, jak wiele pracy będzie mnie to kosztować. Obecnie, zastanawiam się nad tym, która firma zajmie się obsługa płatności. Czy wybór https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online jest dobrym rozwiązaniem?

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak dla mnie samo prowadzenie sklepu internetowego jest bardzo fajnym sposobem na to, aby móc robić to co lubię. Jeszcze do płatności wykorzystałam niezawodną wtyczkę od https://www.przelewy24.pl/do-pobrania#wtyczki więc mogę powiedzieć, że był to najlepszy wybór.

    OdpowiedzUsuń
  9. W przypadku sklepu internetowego jeśli sprzedaje się towar na jaki jest zapotrzebowanie to biznes ma zdecydowanie więcej plusów. Trzeba jednak pilnować wszystkiego, na każdym etapie realizacji zamówień. Dbać o jakość dostawy, pakowania z pomocą https://tcmservice.pl/produkty-kategoria/tasmy-pakowe/ i sprawnego nadawania, najlepiej za pomocą kuriera.

    OdpowiedzUsuń
  10. Firmy potrzebują szybkich i niezawodnych połączeń internetowych, aby pozostać konkurencyjnymi w dzisiejszej gospodarce. Powinny rozważyć Internet światłowodowy https://fiberlink.pl/internet-swiatlowodowy/, który jest szybszy i bezpieczniejszy niż inne formy usług internetowych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Sklep internetowy to zdecydowanie dobra dywersyfikacja zarobków, można odpalić sklep na dropshippingu i czerpać z tego korzyści nie mając nawet produktów :) Pan Bartosz mi przygotował taki sklep, gdzie się wszystko samo aktualizuje z hurtownią https://cyberiusz.pl/sklepy-internetowe
    Polecam współprace z tym Panem.

    OdpowiedzUsuń