Możliwości
e-biznesu i e-commerce są ogromne i w znacznej mierze pozwalają
zredukować
koszta firmy związane z działalnością. Pieniądze i czas oszczędza poczta
elektroniczna
do tego wysyłanie tego typu wiadomości to oszczędność papieru co z kolei
pozytywnie wpływa na środowisko w którym żyjemy. Wystartowanie z tego typu
biznesem charakteryzuje się niskim kosztem wejścia, ale to nie jedyne zalety
tego typu działalności.
Zalety
prowadzenie e-biznesu to nie tylko korzyści dla
sprzedających, to również szereg udogodnień dla klientów. Nie jest to
jednak cały obraz sytuacji. Sprzedaż w
sieci ma także swoje wady.
1.1Zalety sprzedaży w sieci dla klientów.
Do najważniejszych zalet sprzedaży online dla klientów
należy:
- jest to oszczędność czasu,
- takie zakupy są wygodne (zakupy mamy dostarczone do
domu),
- szybki i bardzo łatwy dostęp do informacji,
- szybka możliwość sprawdzenia ofert konkurencji,
- wybór spośród szerokiego asortymentu produktów
i usług,
- dostęp do oferty towarów z całego świata,
- szczegółowe informacje o towarach,
- lepsza kontrola wydatkowanej kwoty ( podgląd
koszyka),
- w dużej ilości przypadków korzystniejsza cena
produktów w internecie ,
- możliwość zakupów 24 godziny na dobę, 7 dni w
tygodniu, 365 dni w roku,
- kryteria wyboru towaru – cena , rodzaj.
2.2 Zalety sprzedaży w sieci
dla sprzedawców.
- efektywne wykorzystanie możliwości produkcyjnych.
1.2Wady i zagrożenia związane ze sprzedażą w sieci.
Z punktu widzenia
sprzedających w sieci:
- wysoki koszt dostarczenia towarów do klienta,
- niskie marże, szczególnie dla osób reklamujących się
w porównywarkach, wynikające ze
spłaszczenia
cen,
- nieuregulowane kwestie prawne sprzedaży w sieci,
- nieuczciwi kupujący.
Z punktu widzenia kupujących w sieci:
- nieuregulowane kwestie prawne sprzedaży w sieci,
- zapewnienie bezpieczeństwa transakcji,
- niepewność co do uczciwości sprzedającego,
- brak możliwości zobaczenia i oględzin towaru przed
zakupem.
1.3
Sklep internetowy + tradycyjny punkt handlowy
Wiele osób rozpoczynających swoją
przygodę z handlem internetowym zastanawia się nad równoczesnym otwarciem tradycyjnego punktu sprzedaży.
Finansowy aspekt przemawia za takim rozwiązaniem. Jednak prowadzenie działalności
na dwóch obszarach może przerosnąć początkującego e-biznesmena. Rozwiązania,
które trzeba zastosować, aby sklep stacjonarny i internetowy równocześnie sprawnie funkcjonowały wymagają
dokładnego i staranego przygotowania.[1]
Na
samym początki powinniśmy określić jakie ceny będą obowiązywały w dwóch kanałach sprzedaży. W wielu przypadkach ceny
w sklepie internetowym są mniejsze, aniżeli w sklepie tradycyjnym. Takie
rozwiązanie stosuje m.in Komputronik. Obok ceny internetowej są ceny detaliczne
w sklepie stacjonarny (http://www.komputronik.pl/), gwarancję
niższej ceny dają zakupy poprzez sklep internetowy. Taki sam poziom cen jednak
nie powoduję zastrzeżeń wśród klientów.
Koszty w początkowej fazie rozwoju
tradycyjnego sklepu są dużo wyższe niż internetowego.
W dalszym etapie rozwoju koszt utrzymania
placówki handlowej, będą zależne od kosztów najmu lokalu, rodzaju prowadzanego
biznesu, ilości osób zatrudnionych.Pomimo tego nie zawsze będa one większe od
prowadzenie sklepu internetowego. W
przypadki wejścia w popularną branżę ze sklepem internetowym ( np. taką branżą
są perfumy) musimy liczyć się z dużymi nakładami finansowymi, które mogą być
większe niż w przypadki tradycyjnego punktu sprzedaży.
Wszystkie to sprawia, że decyzja o prowadzenie
dwóch kanałów sprzedaży powinna być
podjęta po przeanalizowaniu rynku na którym mamy zamiar uruchomić nasz
biznes.
Czasem
występuję potrzeba posiadania takiego punktu.
A często jest to po prostu bardziej opłacalne niż przechowywanie towaru
na półkach w magazynach. Posiadanie sklepu tradycyjnego wpływa, także
korzystnie na wizerunek takiego sprzedawcy w internecie czyniąc go bardziej
wiarygodnym w oczach kupujących przez internet.
[1]
Sebastian Oraczewski, Tradycyjny punkt handlowy u boku
sklepu internetowego , K. Bartnik (red.) Sklep internetowy od A do Z,
Ekomercyjnie, Warszawa 2013, s. 163- 166
Osobiście prowadziłem dwa niewielkie e-biznesy, których założenie nie kosztowało mnie dużo - strony internetowe wykonywałem sam, pomoc taka jak program do wystawiania faktur otrzymałem za darmo ze strony biura rachunkowego online, z którego korzystam. Dzięki temu testuję pomysły, w razie porażki nie tracę dużej kwoty.
OdpowiedzUsuńCo raz więcej sklepów decyduje się na przeniesienie działalności w 100% do świata e-biznesu. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, bo taki sklep może funkcjonować nawet w szopie czy garażu, a dalej mieć świetną renomę i dużo klientów. Koszta prowadzenia takiego rodzaju działalności są też zdecydowanie niższe, niż posiadanie salonu, w który trzeba dużo inwestować i modernizować, aby ciągle przyciągał klientów
OdpowiedzUsuńDla mnie największą zaletą jest i tak możliwość zrealizowania przelewu natychmiastowego https://www.cashbill.pl/platnosci/natychmiastowe/ np. w sklepie internetowym. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie bardzo dobre, gdyż realizujemy je szybko i przede wszystkim bezpiecznie.
OdpowiedzUsuńWarto również budować trwałe relacje z klientami dzięki programom lojalnościowym. Bardzo prostym i skutecznym narzędziem do tego jest https://zencard.pl/ . Korzyści z czegoś takiego jakby nie patrzeć są dla obu stron.
OdpowiedzUsuńOczywiście że tak i podstawową pomocą w poprawnym i szybkim komunikowaniu się z klientami jest odpowiednie oprogramowanie jak np. https://craftware.pl/ . Dzisiejsza technologia umożliwia sprawniejsze prowadzenie firmy, więc warto korzystać z tej możliwości
OdpowiedzUsuńOd kilku lat zajmuję się obsługą sklepu internetowego i powiem, że warto się tym zająć. W prowadzeniu biznesu w sieci pomagają mi różne rozwiązania dla branży ecommerce, z których mogę wymienić np. system Sendit. Sendit to kompleksowy pakiet technologii integracji z przewoźnikami. Z jego pomocą znacznie udało mi się poprawić wszystkie procesy związane z wysyłką produktów zamówionych przez klientów. Dodatkowo w pakiecie otrzymujemy też dostęp do rozbudowanych narzędzi takich jak śledzenie przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Pozwala nam to otrzymać szczegółową informację o nadanych paczkach, które znajdują się na danym etapie wysyłki.
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł! Sam, zamierzam dopiero wystartować ze swoim sklepem internetowym i widzę, jak wiele pracy będzie mnie to kosztować. Obecnie, zastanawiam się nad tym, która firma zajmie się obsługa płatności. Czy wybór https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online jest dobrym rozwiązaniem?
OdpowiedzUsuńJak dla mnie samo prowadzenie sklepu internetowego jest bardzo fajnym sposobem na to, aby móc robić to co lubię. Jeszcze do płatności wykorzystałam niezawodną wtyczkę od https://www.przelewy24.pl/do-pobrania#wtyczki więc mogę powiedzieć, że był to najlepszy wybór.
OdpowiedzUsuńW przypadku sklepu internetowego jeśli sprzedaje się towar na jaki jest zapotrzebowanie to biznes ma zdecydowanie więcej plusów. Trzeba jednak pilnować wszystkiego, na każdym etapie realizacji zamówień. Dbać o jakość dostawy, pakowania z pomocą https://tcmservice.pl/produkty-kategoria/tasmy-pakowe/ i sprawnego nadawania, najlepiej za pomocą kuriera.
OdpowiedzUsuńFirmy potrzebują szybkich i niezawodnych połączeń internetowych, aby pozostać konkurencyjnymi w dzisiejszej gospodarce. Powinny rozważyć Internet światłowodowy https://fiberlink.pl/internet-swiatlowodowy/, który jest szybszy i bezpieczniejszy niż inne formy usług internetowych.
OdpowiedzUsuńSklep internetowy to zdecydowanie dobra dywersyfikacja zarobków, można odpalić sklep na dropshippingu i czerpać z tego korzyści nie mając nawet produktów :) Pan Bartosz mi przygotował taki sklep, gdzie się wszystko samo aktualizuje z hurtownią https://cyberiusz.pl/sklepy-internetowe
OdpowiedzUsuńPolecam współprace z tym Panem.