Prowadząc
sprzedaż w internecie musimy liczyć się z możliwymi zwrotami i reklamacjami od klientów. Klient kupujący w internecie ma
prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny do 10 dni od daty zakupu [1].
Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw, dlatego każdy kto handluje w
sieci powinien znać przepisy jakie obowiązaują w tym zakresie.
Ustawa z dn. 2
marca 2000 r. o ochronie niektórych praw
konsumentów oraz o odpowiedzialności za
szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny[2]
Ustawa ta zawiera
dużo zagadnień związanych z handlem w sieci i sprzedażą wysyłkową.
Jej postanowienia są
bardzo ważne dla handlujących w sieci.
Prowadząc działalność opierającą się na
sprzedaży w sieci mamy obowiązek poinformować klienta, najpóźniej w chwili
złożenia jemu propozycji umowy, o następujących danych ( zgodnie z Art. 9 pkt. 1 Ustawy):
- nazwie imieniu i
nazwisku, adresie siedziby przedsiębiorcy oraz organie, który zarejerstrował
działalność gospodarczą przedsiębiorcy,
- istotnych
właściwościach świadczeniu i jego przedmiotu,
- wynagrodzeniu lub
cenie, a także wysokości podatków,
- rodzajach zapłaty
wynagrodzenia lub ceny,
- kosztach oraz
terminie i sposobie dostawy,
- prawie odstąpienia
od umowy,
- terminie w jakim
oferta badź informacji o cenie ma charakter wiążący,
- kosztach, które
wynikają z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość,
- okresie minimalnym,
na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia,
- sposobie i miejscu
składania reklamacji,
- prawie
wypowiedzenia umowy w art. 8 ust. 3.
Informacja o prawie od odstąpienia od
umowy powinna znajdować się w regulaminie. Oczywiście trzeba też podać kiedy
reklamacja bądź odstąpienia od umowy nie będzie rozpatrzone. Jeśli nie będzie takiej informacji podanej
wtedy klient ma wydłużony czas do 3 miesięcy na odstapienie od umowy. [3]
Klient ma również obowiązek zawiadomić nas
o odstąpienia od umowy. W przypadki odstąpienia od umowy, kupujący ma obowiązek
zwrotu towaru. Po otrzymania towaru przedsiębiorca ma do 14 dni zwrócić pieniądze konsumentowi.
W niektórych przypadkach te prawo nie
obowiązuje:
- gdy sprzedajemy
jako osoba prywatna,
- gdy przedmiot jest
zakupiony w drodze licytacji[4]
Ustawa z dn. 27 lipca
2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej[5]
Każdy klient który nie jest zadowolony z
towaru, a nie odstąpił od umowy w terminie 10 dni ma możliwość rezygnacji z
zakupu jeśli powoła się na zapis o
towarze niezgodnym z umową( jednak nie później niż 2 miesiące). Wynika to z ustawy o szczególnych warunkach
sprzedaży konsumenckiej.
Towar jest niezgodnym z umową, gdy:
-jego właściwości nie
odpowiadają właściwością cechującym towar tego rodzaju;
-nie nadaję się do
celu, do jakiego tego rodzaju produkt jest zwykle używany;
-gdy nie odpowiada
oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie
zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstwiciela ( także wyrażonym
w reklamie);
- gdy został
nieprawidłowo uruchomiony lub zamontowany ( w ramach umowy sprzedaży przez
sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez
kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży).
Wszelkie informacje
możemy pozyskać na stronie www.uokik.gov.pl lub pod numerem
telefonu: 22 55 60 800.
Rzeczywiście w przypadku takiej sprzedaży online trzeba liczyć się z możliwością zwrotów i uwzględniać także reklamacje ewentualne. Na pewno nie można dopuścić aby klient reklamował towar ze względu na uszkodzenia samej paczki wynikające ze złego jej zapakowania. I tak aby tego uniknąć warto zamawiać taśmy od https://tcmservice.pl/pl/tasmy-pakowe które są wyjątkowo solidne i mocne.
OdpowiedzUsuń