„Kupiec nie musi być
koniecznie obywatelem jakiegoś określonego kraju. Jest mu w znacznej mierze
obojętne, gdzie prowadzi swój handel” 1
1.1 Początki internetu i jego funkcje.
W dziesiejszych czasach słowo internet
kojarzy nam się z ogólnoświatową siecią połączeń komputerowych. W 1995 r. w
Stanach Zjednoczonych Federalna Rada do spraw Sieci przyjęła defincję słowa
internet jako światowy system
informacyjny, który:
-
jest połączony
poprzez światową jednorodną przestrzeń adresową opartą na protokole transmisji
Internet Protocol – IP lub jego rozszerzeniach;
-
jest w stanie zapewnić komunikację przy użyciu Transmission
Control Protocol/Internet Protocol lub jego rozszerzeniach oraz (lub) innych
protokołów zgodnych z Internet Protocol;
-
dostarcza, wykorzystuje lub udostępnia publicznie lub
prywatnie usługi wyższego rzędu oparte na komunikacji i z nią związanej
infrastrukturze[1]
Termin ten ma
charakter techniczny, ale internet to coś więcej niż tylko zbiór niezależnych
sieci i połączeń między komputerami. Następna z definicji podkreśla, że
internet to:
-
Połączenie sieci oparte na protokołach TCP/IP
-
Społeczność , która tych sieci używa i która te sieci
rozwija
-
Zbiór zasobów , z którego dzięki dostępowi do sieci można
korzystać[2]
Definicja
ta lepiej oddaję znaczenie słowa internet jako coś oczywistego i powszechnego,
że często nazywa się go siecią.
Za
początek powstania internetu można uznać rok 1945. W tym właśnie roku w
czasopiśmie Atlantic Monthly ukazał się materiał Vannevara Busha w którym autor pisał o
idei związanej z zastosowaniem
hipertekstu (język znaczników, który
za pomocą określonych symboli pozwala na odpowiednie formatowanie tekstu).
Zostało to wykorzystane przez rząd USA do
utworzenia projektu ARPA ( Advneed Research Projects
Agency ), który był odpowiedzią na wystrzelenie Sputnika przez Związek
Radziecki w 1957 r. Projekt ARPA miał przyczynić się do rozwoju nowych
technologii informacyjnych oraz przystosowanie ich do celów. militarnych.[3]
Do
rozwoju internetu w obecnym kształcie walnie przyczynił się Tim Bernars-Lee to
właśnie on w 1990 roku stworzył struktury World Wide Web. Stworzona technologia
pozwoliła łączyć w jednym dokumencie tekst, grafikę i dźwięk. Stało się to możliwe dzięki aktywnym linkom
pomiędzy poszczególnymi dokumentami. W
roku 1991 w USA nastąpiła komercjalizacja internetu co spowodowało jego ogromny
rozwój, który trwa do dnia dzisiejszego.
Wraz z rozwojem www i jego poularnościa na
świecie, uległo zmianie tradycyjne
podejście do komunikacji. Granice i odległości między ludźmi zaczęły nie mieć
znaczenia, zmieniło się także podejście do prowadzenia biznesu. Dzisiaj dostęp
do sieci to coś powszechnego. Co więcej każdego rodzaju działalność, która nie
ma swojego miejsca w internecie ma małe szansę na dłuższą egzystencję.
Internet
to dzisiaj najszybsze i największe źródło informacji dlatego ma takie
znaczenie.
Wpływa
on na zmiany w sposobach komunikowania się, przejmuję coraz więcej nowych zadań
z tradycyjnych kanałów informacji. Największą zaletą internetu jest jego
interaktywność, dzięki której zdobył taką popularność.
Internet
przyczynił się także do rozwoju reklamy. Początkowo internet traktowano, jako
środek komunikowania się, nie zaś reklamy. Jednak przełom nastąpił w roku 1994,
czasopismo „Hot Wired” zamieściło na
swojej stronie internetowej pierwszy baner, reklamujący usługi firmy AT&T.[4]
Zapoczątkowało to wzrost wydatków na
reklamę w internecie oraz zwiększenie świadomości korzystania z tego rodzaju
reklamy, jako skutecznego środki reklamy.
Internet
stał się źródłem znacznych
przychodów. Reklama internetowa
ewaluowała zaczęło się wymyślanie nowych
form reklamy i sposobów wykorzystania jej do promocji produktów i usług.
Internet to najbardziej dynamicznie
rozwijający się segment marketingowy.
Najlepiej
obrazuję to czas w jakim zaistniał w naszych domach powołując się na
dane[5],
internet
najszybciej dotarł do 50 mln mieszkańców w Stanach Zjednoczonych. Zajęło to
tylko 5 lat (od czasu komercjalizacja w USA), innym mediom od 10 (telewizja) do
38 (radio).
Ogromny potencjał internetu
jako niezależnego medium, umożliwił
wsparcie całego szeregu modeli biznesowych, które wykorzystuję się i
stosuję tylko poprzez medium, jakim jest internet. Cechy internetu takie jak:
łatwy dostęp, światowy zasięg, interaktywność, elastyczność pozwoliły wydzielić
obszary jego wykorzystania i wymienić
jego najważniejsze funkcje:
-
obszar
marketingowo- reklamowy – jest to najdynamiczniej rozwijający się kanał
marketingowy. Kampanie reklamowe z udziałem tego medium liczone są w mld
dolarów, łatwość pomiary ich
skuteczności, oraz możliwość skorzystania z szerokiego wyboru formy reklamy
stanowią odpowiedź na popularność tej formy reklamy. Obojętnie czy celem
prowadzonej kampanii jest świadomość marki wśród klientów czy zwiększenie
sprzedaży, to coraz bardziej polscy właściciele firm doceniają walory Internetu.
Internet świetnie nadaję się do
promocji usług i produktów ponieważ może
oferować reklamę składającą się z tekstu, dźwięku, grafiki i filmu.
Najważniejsze i najbardziej istotne jest to, że Internet może skłonić do natychmiastowego
zakupu. Potencjalny klient ma większe możliwość zapoznania się z usługą/
produktem poprzez informacje znajdujące się na stronie[6].
-
obszar
informacyjny – Internet to największe skupisko informacji łączące w sobie
multimedialny przekaz dźwięku, wideo, tekstu. Te właśnie połączenie sprawiło,
że Internet jest największym medium współczesności. Ważnym krokiem, który
przyczynił się do wyszukiwania przez Internet informacji przez internautów było
powstanie wyszukiwarki Yahoo! oraz Google.
-
Obszar
komunikacji – dynamiczny rozwój technologii informatycznych i przystępny dostęp
do Internetu sprawił, że stał się on ważnym narzędziem w codziennym
komunikowaniu się. Najbardziej popularnym narzędziem jest poczta e-mail, dzięki
której możemy w łatwy sposób komunikować się. Bardzo popularne są też
komunikatory jak Skype czy Gadu-Gadu. Poza tym jest jeszcze telefonia
internetowa, transmisje video, dzięki którym możemy się swobodnie komunikować. [7]
-
obszar
dystrybucji produktów i usług - dynamiczny rozwój Internetu i wzrost jego znaczenia
doprowadziły do tego, że zauważono w nim wielkie możliwości dystrybucji
produktów i usług. Dzisiaj przez sieć można zakupić każdy produkt i usługę.
Powstają nowe sklepy internetowe, portale aukcyjne każdy to dostrzega i stara
się wyciągnąć jak najwięcej korzyści z tego medium jakim jest Internet. Jest
najlepszym nośnikiem informacji, dzięki któremu można w łatwy i szybki sposób
uzyskać informację o produkcie bądź usłudze, który nas interesuję przez zakupem[8]. Korzystają z
tego zarówno kupujący jak i sprzedający.
Internet to najszybciej rozwijające się medium, z każdym miesiącem
przybywa nowych użytkowników. Najszybciej
w Afryce gdzie w latach 2000 – 2012 ilość użytkowników internetu wzrosła
o 3606, 7 % . [9] W Europie wolniej, ale jest to tylko
rezultatem sporego odsetka osób posiadających już dostęp do internetu 63,2%
przy 15,6 % w Afryce. Nadal jednak liczba internautów będzie się zwiększać,
ponieważ trudno dzisiaj żyć bez Internetu.
Ze strony www.internetworldstats.com wynika,
że największy wskaźnik procentowy internautów żyję w Ameryce Północnej ponad 78
%. Europa jeszcze jest daleko za Ameryką Północną wynika to z opóźnień cywilizacyjnych w części krajów europejskich.
Proces jednak ten uległ znacznemu przyspieszeniu w krajach, które przystąpiły
Unii Europejskiej. Wśród nich Polska z
wynikiem prawie 65%. i 24,9 mln internautów.(rys. 1)
1.2
Podstwowe pojęcia
związane ze sprzedażą w sieci.
E-biznes (biznes elektroniczny) to
coraz bardziej popularny model prowadzenia działalności gospodarczej.
Realizowany jest on przy użyciu nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych I
komputerowych w tym zwłaszcza internetu.
Termin e-biznes został po raz pierwszy wykorzystany w 1995 r. przez
firmę IBM. E-biznes jest to pojęcie znacznie szersze niż sam e-handel chociaż
można spotkać się z wieloma nieporuzumieniami dotyczącymi tego zagadnienia.
Często możemy się spotkać z terminami, że e-gospodarka, e-commerce i e-biznes
jako z pojęciami tożsamymi [10].
Biznes elektroniczny obejmuję:
e-handel, , e-finanse, e-marketing, e- serwisy, e-learning, e-consulting. W
literaturze przedmiotu wielokrotnie jednak spotkać można zamienne stosowanie
pojęć handlu elektronicznego i elektronicznego biznesu. E-biznes można
scharakteryzować jako bezpośrednią wymianę informacji pomiędzy dystrybutorami,
pośrednikami, producentami czy też odbiorcami produktów i usług rynkowych.
Dla e-biznesu środkami do wspomagania
procesów wymiany informacji są m.in. : portale informacyjne, internetowe
giełdy, interaktywne strony www, sklepy internetowe [11].
E-gospodarka (ang. e-economy) to wirtualnym świat w którym prowadzona jest działalność w której
dochodzi do tworzenia i wymiany wartości, przeprowadzone są transakcje [12].
Może mieć tutaj miejsce powiązania z podobnymi działaniami mającymi miejsce na
tradycyjnym rynku, mimo, że są od nich niezależne.
Bardzo ogólnie do pojęcia e-biznesu podchodzi A. Fisher, traktuje go
jako ideę rekonstrukcji całego przedsiębiorstwa w kontekście jak najlepszego
wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych[13].
Bardziej konkretne ramy przyjmuje e-biznes w definicji R. Wiganda i A. Picota [14].
Dla nich e-biznes to forma wymiany informacji z wykorzystaniem multimediów
elektronicznych przy czym wymiana ta
regulowana jest poprzez specjalne
systemy uzgodnione wewnątrz każdej organizacji i pomiędzy nimi oraz poprzez ogólne
porozumienia przyjęte na poziomie krajowym
i międzynarodowym.
Korzystanie
z e-biznesu potrzebuję w takich działań działań: zaangażowania, handlu
i analizy. Zaangażowanie znaczy tutaj potrzebę kreowanie efektywnych kosztowo
internetowych stron komercyjnych i aplikacji, nastawionych na marketing, reklamę
sieciową i przystosowane do tego narzędzia promocyjne. Handel oznacza tutaj
prowadzenie biznesu online z zabezpieczonym i mierzalnym realizowaniem
zamówień. Ostatnia czyli analiza polega
na zrozumieniu postaw klientów i motywów kierujących zakupami i użyciu tej
wiedzy w celu poprawienia jakości świadczonych usług.
E-commerce
natomiast jest wyjątkowym rodzajem przedsięwzięcia w zakresie
e-biznesu, skupiającym się na pojedynczych
transakcji wykonanych przez sieć jako medium wymiany i spotkanie się kupujących
ze sprzedającymi.
E-commerce, czyli handel
elektroniczny to koncepcja określająca proces sprzedaży, kupna i dostawy
towarów, usług, informacji przez partnerów handlowych. Wymiana ta może mieć
miejsce w obrębie danego kraju jak też pomiędzy podmiotami dwóch krajów.
Działalność
e-commerce wymaga odpowiednio przystosowanej infrastruktury
techniczno-organizacyjnej, której najważniejszy element stanowi sieć
komputerowa z internetem. Realizacja płatności za transakcje odbywa się w
sposób tradycyjny jak i elektroniczny. E-commerce to pojęcie, które zawiera w
sobie takie działania jak dystrybucja, marketing i sprzedaż, a takżę
dostarczanie
Usług i dóbr z
wykorzystaniem technologi informatycznych.
Śmiało można stwierdzić, że handel elektroniczny jest dużą częścią
e-biznesu[15].
Ze
względu na relacje zachodzące między podmiotami w biznesie elektronicznym
możemy wyróżnić następujące sektory biznesu: B2B, B2C, C2C,C2B.
B2B
( ang business to business)- są to transakcje pomiędzy przedsiębiorstwami.
Dotyczą one takich rzeczy jak: sprzedaż towarów i usług, realizacja zamówień, a
także obsługa procesów biznesowych. Możemy wyróżnić dwa typy organizacji
przedsięwzięć pomiędzy tymi podmiotami:
-rynki poziome zapewniające obsługę informatyczną dostarczające dla tych
sektorów ( wyszukiwarki ofert, systemy składania zamówień).
- rynki pionowe koncentrujące się na wybranej branży lub sektorze.
B2C (ang. business to customer) – to kontakty, transakcje pomiędzy
przedsiębiorstwami a odbiorcami detalicznymi. W e-biznesie wykorzystuję się
środki elektroniczne do zawierania transakcji z klientami indywidualnymi. B2C
obejmuję przekazanie informacji o produktach/usługach, sprzedaż I marketing
wraz z dostawą.
C2C (ang. customer to customer) – wystepują tutaj transkacje pomiędzy
klientami indywidualnymi, najczęściej są to aukcje internetowe. Mogą być to
również ogłoszenia, for a internetowe, czaty, grupy dyskusyjne.
C2B (ang. customer to business) – powiązania te najczęściej wystepują w
formie zapytań, realizacji transakcji, a także propozycji I warunków.
1.3 Początki sprzedaży w sieci.
Prekursorem
handlu on-line był Brytyjczyk Michael Aldrich-to on w 1979 roku wymyślił zakupy
bez wychodzenia z domu.
Zakupy on-line w roku 1980 były stosowane
przez takich producentów jak: Ford, Peugeot-Talbot, General Motors i Nissan.
W roku 2000 większość firm z Europy i Stanów
Zjednoczonych oferowała swoje produkty i usługi w internecie.
Dzisiaj słowo internet jest wypowiadane na
wszystkich kontynentach przez wszystkie przypadki.
Internet to wielki potencjał.W większości
jesteśmy społeczeństwem informacyjnym. [16]
Internet się rozwija, a wraz z nim handel w
sieci.
Każdy to widzi,więc coraz więcej
przedsiębiorstw działa już na rynku wirtualnym.
Ekspansje rynku handlu elektronicznego mocno
przyspieszyły zmiany w e-bankowości oraz ogólnodostępność internetu.[17]
Najważniejsze wydarzenia, które przyczyniły
się do rozwoju sprzedaży w sieci.
Lata 60 XX wieku – powstanie EDI
1979 r – Brytyjczyk Michael Aldrich wymyślił
zakupy online
1981 r – Pierwsze zakupy online B2B.
1984 r-
Pierwsze zakupy online B2C.
1985 r – Nissan udostępnia każdemu ze swoich
dealerów możliwość sprawdzenia online wiarygodności kredytowej klientów.
1990 r – Tim Berners- Lee projektuję
pierwszy serwer world wide web
1991 r – W Stanach Zjednoczonych nastepuję
komercjalizacja internetu
1994 r- Przeglądarka Netscape wprowadza możliwość
szyfrowania danych za pomoca protokołu SSL.
1994 r- Jeff Bezos zakłada sklep internetowy
Amazon w sprzedaży oferuję książki
1995 r – Powstaje e-bay największy portal
aukcyjny na świecie.
1996 r – początki m-commerce. Automat z Coca
Colą w Helsinkach pobierał płatności przez smsa.
1997 r. – Pierwsza porównywarki cenowa
Netbot, która została uruchomiona przez 2 naukowców z Waszyngtonu.
1998 r. – Pierwszy w sieci muzyczny
detalista ritmonteca.com
1998 r. – Uruchomienie PayPal – szybkie
płatności elektroniczne.
1999 r. – Powstaje Shoesite sklep
internetowy z butami, przekształcony następnie w Zappos.
2000 r. – Pierwsza strona promująca zakupy
grupowe ( projekt firmy Microsoft) rok póxniej przestaję istnieć ponieważ nie
zdołał konkurować z Amazonem.
2001 r. – Amazon wprowadza usługę mobilną
czytnik książek – podobny do dziesiejszych tabletów.
2003 r. – Uruchomienia sklepu iTunes z
płatną muzyką serwisy od razu przynosi zyski.
2003 r. – Google wprowadza płatne linki w
wyszukiwarce.
2004 r. – woot.com – sklep internetowy z
elektroniką, który miał jedną bardzo atrakcyjną ofertę/ dziennie. Zdobył wielką
popularnośc w USA.
2005 r. – Powstanie portali społecznościowych
– Facebook, Twitter, MySpace.
2006 r. – System płatniczy Google ( Google checkout
launched), przeżył załamanie po tym jak EBay wyrzuciło go ze swojej oferty, ale
nadal pozostaję popularny.
2007 r. – Wprowadzenie pierwszego
wirtualnego lustra, pomysł sprawdził się w sieci – korzysta z niego szczególny
branża odzieżowa.[18]
2008 r. – Powstanie magento systemów
wsparcia dla e-commerce.
2009 r. – Groupon staje się pionerem
lokalnych centr deal of day.
2009 r. Amazon przejmuje Zappos za 1,3
miliarda dolarów – największe przejęcie w historii sklepów internetowych.
2010 r. – Pierwsza płatność smartfonem.
1.3.1
System EDI.
EDI to po prostu
elektroniczna wymiana danych – to system, który znacznie przyspieszył rozwój
e-handlu.
Lata czterdzieste XX wieku –pomysł powstania
elektronicznej wymiany danych( EDI z angielskiego Electronic Data Interchange).
EDI to elektroniczna wymiana danych pomiędzy użytkownikami systemów
informatycznych. Wykorzystanie EDI w wymianie dokumentów możemy datować na lata
sześćdziesiąte XX wieku, jednak taka wymiana nie była powszechna ze względów na
duże koszty zakupu sprzętu komputerowego, mała przepustowość połączeń oraz dużą
awaryjność pierwszych komputerów.
Początkowo
z systemu EDI korzystały przedsiębiorstwa przemysłu transportowego morskiego,
lotniczego i lądowego. Popularność tego
systemu w tych branżach wynikała przede wszystkim
z problemów przewożenia na duże odległości
wielkiej ilości dokumentów papierowych, które trzeba było na miejscu przepisać,
co powodowało liczne błędy w dokumentach, które też po drodze często ulegały
zaginięciu. Następnie w system EDI
zostały wyposażone magazyny, sieci detaliczne, agencje celne oraz banki.
System
EDI to nic innego jak połączenie informatyki z telekomunikacją w celu
efektywnego i szybkiego przepływu informacji oraz dokumentów pomiędzy
podmiotami.
Elektroniczna wymiana danych pozwoliła na powstanie takich procesów logistycznych jak
Just In Time (JIT), Continuous Replenishment
(stałe uzupełnienie zapasów), natomiast w dystrybucji śledzenie transportu, a w
bankowości możliwość płatności elektronicznych.
W roku 1985 system EDI został przekształcony
w nowocześniejszą wersję EDIFACT (Electronic Data
Interchange for Administration, Commerce and Transport).
1 A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Księga III,
rozdział IV
[2] B.Gregor, M.Staszewski , e-Commerce, Oficyna Wydawnicza
Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002,s.52.
[3] J.Wielki, Elektroniczny marketing poprzez Internet,
Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa- Wrocław 2000,s.58.
[4] T. Maciejowski: „Narzędzia
skutecznej promocji w Internecie”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003, str. 188
[5]
na podstawie Morgan Stanley Dean Witter Research
[6] T. Maciejowski: „Narzędzia
skutecznej promocji w Internecie”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003, str.
187-188
[7] Allan Afuah, Christopher L. Tucci: „Biznes internetowy - strategie i modele”, Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2003, str. 75
[10] Por. J. Piela, Electronic Commerce (gospodarka elektroniczna) w krajach
Unii Europejskiej, (w:) Electronic Data Interchange, Materiały na VII krajową
konferencję EDI-EC, pod red.
M. Niedźwiedzińskiego,
Wyd. M. Niedźwiedziński CONSULTING, Łódź 1999, s. 4
[11]
Stanisław Wrycz, Informatyka ekonomiczna, 2010 r.,
Rozdział XVIII Biznes elektroniczny str. 490
[12]
A. Hartman, J. Sifonis, J. Kador, op. cit., s. XVIII
[13]
A. Fisher, Benefiting from E-Business, „Customcr Relationship Management",
Spring 2000 (dodatek do „Financial Times").
[14]
A. Fisher, Benefiting from E-Business, „Customcr Relationship Management",
Spring 2000 (dodatek do „Financial Times").
[15]
Stanisław Wrycz, Informatyka ekonomiczna, 2010r. ,
Rozdział XVIII Biznes elektroniczny str. 491
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńAktualnie e handel jest jednym z najbardziej rozwijających się gałęzi całego handlu. Tak samo korzystając ze sklepów internetowych możemy korzystać z płatności mobilnych https://www.cashbill.pl/blog/kategoria/platnosci-mobilne które są niezwykle szybkie, bezpieczne no i jak najbardziej pożądane przez wiele osób.
OdpowiedzUsuńTrzeba przyznać, że nowoczesne technologie jak np. oprogramowanie https://craftware.pl/ znacząco pozwala zwiększyć sprzedaż w wielu sektorach przemysłu czy usług. Każda szanująca się firma korzysta z takiego rozwiązania
OdpowiedzUsuńNajlepszym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży w internecie jest otwarcie własnego sklepu internetowego. Należy przy tym wybrać firmę, która mogłaby zająć się obsługą płatności. Najlepiej, powierzyć to zadanie https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online
OdpowiedzUsuń.
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze, że mamy możliwość kupowania przez internet. Tak jak coraz więcej takich miejsc powstaje, tak samo kupujących przybywa. Bardzo dobrze jeśli taki sklep posiada u siebie system płatności online https://www.przelewy24.pl/ , wtedy klient za swoje zakupy płaci szybko i wygodnie. Nigdzie specjalnie nie musi chodzić. Takie rozwiązania są znakomite.
OdpowiedzUsuńOczywiście, że jest to bardzo dobry pomysł i ja jestem zdania, że jak najbardziej handel w internecie się przyjął. Sama zresztą dość często robię zakupy w sklepach internetowych i moim zdaniem jest to doskonała forma. Do tego jeszcze wybieram sprawdzone przesyłki kurierskie https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/kurier_48 i wtedy zamówione przeze mnie produkty są pod moim domem w kilka dni.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńAktualnie internet jest jednym z podstawowych medium do prowadzenia sprzedaży. Jeśli ktoś się trudni handlem online to powinien zainwestować w niezawodny i szybki internet. Na terenie Małopolski dobrą ofertę ma ten dostawca https://fiberlink.pl/
OdpowiedzUsuńSprzedaż przez internet jest coraz bardziej popularna. I mimo rosnącej konkurencji sklepy cały czas się utrzymują. Ale duża sztuka to tak dostarczyć paczkę aby klient był w pełni zadowolony, pakowanie jest ważne, szczególnie jeśli mowa o taśmach. Za dodatkową formę reklamy mogą posłużyć takie z nadrukami https://tcmservice.pl/produkty-kategoria/tasmy-z-nadrukiem/ . Co myślicie?
OdpowiedzUsuń